Astmaklubben

Vi har en tjejklubb här hemma, astmaklubben liksom. Som tur är av den milda typen! Men ändå, trist.

Sedan Frida somnat ikväll har hon hostat en hel del. Lyckades just peta i henne lite luftrörsvidgande modicin i sömnen, tror det lugnade sig lite. Håller tummarna för an lugn natt och inget mer hostande imorgon... Har en hysteriskt späckad dag/vecka/månad. Puh. VAB is not welcome.

Doktorn ringde mig idag, efter att jag än en gång andats i PEF-mätare morgon, middag, kväll för att mäta andningskapaciteten och skrivit upp mina värden i två veckor. Värdena var sämre än förra kurvan, vilket kommit jämsides med att allergin varit värre. Läkaren tyckte nu att kurvan var låg och ojämn nog och effekten av Bricanylen alldeles tillräckligt bra, för att diagnotisera astma. Allergiutlöst, troligen ansträngningsutlöst och förkylningsutlöst. Jaha ja. Nu vankas Pulmicort-inhalation varje dag hela sommaren (min allergiperiod) plus generöst med Bricanyl (eller om det var Aeromir?) vid behov. (Jag tor det var så hon sa i alla fall - jag hade en missnöjd, högljudd Frida i bilens baksäte och en tid att passa när hon ringde... rofyllt.) Ska på återbesök i höst, för att se om jag är mer stabil då och kan slippa varjedags-behandling.

Hm. Där ser man. Och jag som mest bara trodde jag hade dålig kondis...

/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0