Nu nappar det (inte)

Vi börjar få vittring på en ny vana för Frida. Eller kanske man ska säga en (o)vana mindre?

Det började i somras, mest i bilen då. Sedan dess har det skett någon enstaka gång ibland. I helgen med farmorn och farfarn hade det tydligen också gått för sig. Sedan när pappan nattade igår, och ikväll också när jag sussade ned det lilla trollet. Så ofta på sistone, att det nog kan anses som en trend åt rätt håll!

Jag snackar om nappen. Eller napparna, för det var ju ofta en i munnen och en i vardera hand som gällde. Men nu kan hon somna utan dem! OCH utan Giraffen och Nasse, samtidigt. Väldigt bra jobbat!

Vi har tjatat en del om att hon inte behöver nappen annat än när hon sover. Oftast har hon ändå velat ha den en stund, när hon väl snokat rätt på en! Men nu stundar nya tider! Hon har flera gånger senaste veckorna tagit upp en napp, provsnuttat och sedan sagt "Ja blir pricki då, om ja ha nappen" (för att hon blir så prickig och röd runt munnen) och sedan lagt bort den igen. Hurra!

Det här med att ta hänsyn till barnets egen rytm och mogenhet för nya steg funkar oftast väldigt bra. Jag tror på det! Och nu blir jag en mamma med nödnappar på hemliga ställen ett tag, men färre drällandes framme. Återstår att se om det håller i sig!

/Jenny

Kommentarer
Postat av: Sara

Hoppas det går bra med avvänjningen! Vi har klarat av blöjan och nu ska vi ta tag i "tutten". Det blir nog en svårare nöt att knäcka är jag rädd...



/Sara

2009-09-02 @ 11:56:46
URL: http://skruttisar.blogg.se/
Postat av: Malin

Erik körde en helt annan tuttavvänjningstaktik i somras. Om inget annat funkar så kan man göra som han, slå ett rejält hack i tungan (och hakan), åka in på akuten bli ihoptejpad och be doktorn säga att han inte får eller kan använda mystutten nåt mer;)

Kram

Malin

2009-09-02 @ 14:39:33

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0