Platta minnen

En vän skrev om punktering på barnvagnen på Facebook. Det händer såklart ALLTID vid fel tillfälle! Jag drog mig till minnes de (hittills) ganska få punkteringar jag drabbats av. Tänk att man minns dem så väl!

På barnvagnen:
- När vi tog vagnen ur bilen på IKEAs parkering i mellandagarna 2007 (Frida var drygt 10 månader), hade vi planerat långshopping med sovande bebis. Men NOPE så bev det ju inte, vagnsdäcket var platt som en pannkaka och kundvagnar är inte lika bekväma...
- När vi var på långprommis en gång, på väg till familjen A. Däcket blev platt just när hemfärden startat, längst bort på färden såklart... En halvtimmes prommis hem. Pappan fick hämta med bil!

På bilen:

- När jag var 29 år, tog jag och en kompis en semesterutflykt ute på Höga kustens grusvägar någonstans i obygden. Plötsligt var den redan skumpiga vägen VÄLDIGT knöligt guppig... Jag bytte däck i ösregnet (givetvis!), medan min då väldigt höggravida vän höll ett paraply över mig. En man i traktor åkte förbi och tyckte nog vi var en syn...
- En typisk attans-nu-är-vi-sena-till-dagis-morgon, körde jag upp ur garaget och insåg att jag inte kom längreden dagen... Fick springa till två olika bussar (missade första med 10 meter) kånkandes datorväska, handväska, kasse och dagisryggsäck - plus en treåring på armen. Gissa om jag blev liiite varm sen?

(Sen minns jag också en punka på husvagnen, när jag var liten och familjen åkte på sin första och enda husvagnssemester. Vi nästan var framme vid övernattningsplatsen, det var mörkt och jag tror det regnade då med...)

På cykeln:
- Tydligen inte lika minnesvärt, för jag vet att det är ganska många gånger fry hänt men de har inte etsat sig fast... Bara den gången då jag punpade i luft på högskolan, tog i lite för mycket och däcket SMALL så att jag trodde jag skulle få hörselskador efteråt!

När har ni blivit punkterade?

/Jenny

Kommentarer
Postat av: Annika

Jag är väldigt imponerad över att du kan byta däck på bilen Jenny! Själv körde jag på fälgen hem och lät svärfar byta däcket.

Kram Annika

2010-04-24 @ 08:10:52
Postat av: Marielle

Barnvagnen är punkteringsfri tack och lov eftersom min sambo jobbar sju mil bort ;-) Har aldrig fått punka på vår privata bil, det har däremot min sambo - skruvar i BÅDA framdäcken! Ett av dem resulterade i ett platt däck och byte till reservhjul, det andra upptäcktes på däcksfirman när de undrade om vi skulle "kolla de andra hjulen för säkerhets skull, bilen står ju ändå på liften"...



Själv lyckades jag få punktering på en taxibil när jag jobbade extra (världens roligaste extrajobb för övrigt!). 200 meter från taxistationen! Tur i oturen eftersom jag precis kommit tillbaka från 8 mils motorvägskörning - måste vara enklare att få punka i 50 km/h än i 130 eller hur? Tyckte bilen gick lite dåligt, stannade och såg ett platt bakhjul. Ringde dock efter hjälp, hittade inte ens stället där domkraften skulle placeras under bilen. Nämnde jag att jag arbetade med massa män på taxi? ;-)

2010-04-25 @ 00:03:51

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0