Gapa stoooort



Det gick finemang hos tandis idag! Frida gapade stort som en hungrig fågelunge, åkte rutschkana på tandläkarstolen, pratade oavbrutet och satt fint och stilla när hon behövde. Hon har nu (äntligen!) alla 20 gaddar hon ska ha och de såg jättefriska och fina ut. Toppunge!


Allra först berättade Frida att hon ramlat och slagit tänderna igår och hade ont i läppen. För att vara på den säkra sidan tog de ett "foto" på tänderna - spännande! - och kollade om de fått sig nån knäck av sängkanten. Men nej, allt såg bra ut. Skönt! Om hon klagar kan hon undvika att äta hårda saker som äpple, morot och knäckebröd i nån vecka bara.

När hygenisten förklarade att hon ville kolla på Fridas tänder och räkna dem, sa Frida "Okej, men INTE ta bort dem eller?!". Tandistjejen såg paff ut, och jag fick leende sticka in med en förklaring om att Frida är lite rädd för att blir stor och tappa sina tänder. Så då pratade de om det en stund, att det finns fina stora tänder som kommer sedan och att det inte är farligt att tappa de små mjölktänderna.


Det enda Frida först inte gillade, var när hygenisten skulle peta i tänderna med en sån där vass krok. Då fick jag hålla i handen (så att hon lät bli att peta undan verktyget) och sen upptäckte hon nöjt att det ju faktiskt inte kändes! Frida fick frågan "Vem borstar tänderna på dig då?" och svarade med självklarhet "Mamma, pappa och morfar!" Söto! Att morfar borstar väldigt sällan jämfört med oss, det hade tydligen inte det minsta med saken att göra!


När allt var klart valde Frida en liten gummiorm i present, fick en tandborste ("Vad bra, jag behövde en ny nu faktiskt föstå du!") och skuttade ut därifrån glad i hågen. Summa: ett lyckat första besök som inte lär avskräcka från fler, härligt!

Jag var så supernöjd med mig själv igår, förresten. Jag ägnade en lunchstund till att på tandläkarens inrådan anmäla Fridas "tandskada" till vårt försäkringsbolag. DESSUTOM tog jag mig äntligen för att anmäla ögonbrynsskadan från i november till förskolans försäkringsbolag! Heja mig, uppskjutardrottningen - jag kan agera ibland också! Inte för att jag tror att någon av dessa grejor blir nåt i slutänden, men OM IFALL så är det ju bra att det finns i rullarna. Ärret ska man återkomma om efter 2 år, ifall det fortfarande är missbrydande då. Tänderna ska man återkomma om innan hon fyller 25... Svårt att skriva in det i kalendern, haha!

/Jenny

Kommentarer
Postat av: Marielle

Vad skönt att det gick bra! Fridas tänder syns ju ofta när hon ler så man förstår att de är fina!



Vi ska dit nästa vecka, jag har krånglat och bytt tid två gånger, första gången för att det var för tidigt på morgonen och andra för att vi skulle på föreläsning på sjukhuset där förlossningen ligger. Men eftersom E har slutat med napp hoppas jag att det inte kommer att bli några problem med nappbett eller vad det heter... Hoppas bara att vi sköter oss tillräckligt med tandborsten också!

2010-02-16 @ 21:17:53
Postat av: Jenny E

Marielle: Lycka till med ert besök! Frida har ju också slutat med napp för ett bra tag sedan nu, och de sa inget om bettet alls. Tandborstningen är ju lite pirrigt, men vi fick som sagt godkänt. Tur, som tandläkardotter hade jag väl fått skämmas annars! Det räcker att mina egna tänder är kassa, haha.

2010-02-16 @ 22:01:23
URL: http://busblomma.blogg.se/

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0