Könsrolls-känning

Idag var Frida och jag in på Polarn.o.Pyret en sväng. Jag förtjuste mig i deras nya grafitgrå skaljacka och byxor med färgglada randrutor på - VILL HA! Jag frågade Frida om inte de skulle vara fina till henne i vår?

- Men... Jag tycker den här är fin, jag skulle vilja ha den här flickjackan.
(Frida hugger tag i en cerise/vinröd jacka bredvid)
- Varför säger du att det är en flickjacka?
- För att den är fin, vill jag ha den.
- Ja, men varför är det just en FLICKjacka?
- För att den är rosa, och fin.
- Men den här rutiga då, är det ingen jacka för flickor?
(Frida börjar gå mot PoP:s leksakhörna och svarar mig lite nonschigt över axeln)
- Joooo... Men jag har ju inte önskat mig den.

Jojo. Snacka om att de redan har koll på de rådande normerna för tjejsaker och killsaker! Inte ens tre år fyllda, så vet de. Herregud.

Jag gläds åt att min lilla stumpa önskat sig Rorri racerbilstema på sitt födelsedagskalas (har beställt tårta och shoppat loss på lämpliga attiraljer idag!). Jag tycker det är kul att hon önskar sig småbilar OCH smådockor. Men visst serverar vi väldigt mycket traditionstypiskt här hemma. Väldigt mycket.

Jag gör inte det här till någon stor fråga, ingen politikernivå, trampar inte upp nån stridbarhet. Eller kanske lite strid... Jag orkar inte tänka ut hela vidden av vad det nu kan betyda att alla småtjejer redan vet att rosa är "deras" färg, men visst känns det viktigt att det är lika okej att gilla alla andra färger också. Det känns viktigt att det är lika accepterat att gå inom ramarna som utanför - eller allra helst att tillvaron vore ramlös och öppen och möjlig.

Hm. Jag borde ta och läsa den här boken jag köpte för ett tag sedan. En liten putt åt rätt håll är nog inte fel! En påminnelse. En ögonöppnare.

/Jenny

Kommentarer
Postat av: Marielle

Hej!



Köpte de rutiga byxorna och den mörkrosa jackan till lilla E i helgen! ;) Fantastiskt fint faktiskt! Supernöjd, nu väntar vi på att få använda dem men snön fortsätter falla... Men det är sååå vackert ute!



Eftersom vi inte vet om hon får en liten syster eller bror passar vi på att köpa kläder till HENNE, utan hänsyn till nästa barn. Får hon en lillebror kan jag tänka mig att det blir mycket mer ekonomiskt tänkande och mer röda kläder, som jag tycker är nästan finare på pojkar än flickor...

2010-02-03 @ 09:12:53
Postat av: Marielle

Men det är klart, den gula, gröna eller turkosa jackan hade också passat bra! ;)

2010-02-03 @ 09:46:42
Postat av: Jenny E

Marielle: Funderar också på den kombinationen! Hos oss var alla andra färger på jackorna slut tror jag - eller så hade de inte kommit än... Turkos gillar jag!

2010-02-03 @ 10:30:33
URL: http://busblomma.blogg.se/
Postat av: Marielle

Den turkosa är verkligen jäääättefin! Hade varit fin att syskonmatcha med... Ska fundera en gång till innan jag bestämmer mig för färg på fleecen.

2010-02-03 @ 11:09:00
Postat av: Riken

Det ger sig när de blir lite äldre. Mina grabbar älskar rosa och lila (förutom svart och grönt) :)

2010-02-05 @ 12:48:50

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0