Stökbök

Precis innan jag ska åka iväg på resa, har jag en skruttardag. En sådan där dag när jag vimsar runt mellan datoranvändning, listskrivning, tvätthängning, klädvikning, väskpackning, undanplockning, mobilladdning, listavbockning osv osv. Allt sker metodiskt - eller var det lätt maniskt? - medan jag tänker igenom alla olika behovs-scenarios som kan uppstå under färden och därmed försöker få klart för mig vad jag behöver packa.

Jag har alltid på mig något fult sådana här dagar. Något misspassande, trist, trasigt eller bara fel på något sätt. Något som jag garanterat inte ska ha med mig på semestern, helt enkelt. (Idag en trikåklänning jag knappt använt, som framhäver magen på ett klart ofördelaktigt sätt och är alltför urringad.) Dessutom gör allt fixandet mig varm och ofräsch, men det brukar jag strunta i.

Den här dagen tänker jag ibland mycket på livet, på något sätt. Reflekterar, funderar, analyserar. Fast oftast ganska flyktigt. Tanken om att jag borde lämna hemmet mer städat seglar alltid förbi, granne med tanken på att man aldrig vet säkert om man kommer hem igen. Typ "tänk om någon måste städa upp i det här eländet efter mig"?! Inte som något svart och otäck tanke faktiskt, utan mer som en lätt påminnelse, en insikt som bara finns där utan att kräva för mycket plats.

Nån som känner igen sig?

Idag är den där stökdagen här. Vi ska iväg på en biltripp allihopa och jag strukturerar, planerar och packar. Snart är den här dagen slut, men inte är vår packning och förberedelsepysslet klart ändå! Så kan det gå. Oftast brukar jag ta till natten då, men frågan är om jag ska STRUNTA i det ikväll. Jag vet inte om jag känner för det. Lite sömn kan vara nog så finfint och resten får styras upp imorgon. Jag har i alla fall färgat fransar och bryn (vilket underlättar en hyfsad lägstanivå av skönhet på en tältsemester!) och konstaterat att Fecebook funkar i mobilen. Detta är också en sorts semester-prepp, om än med konstig prioriteringsordning!

Det spelar inte så stor roll när vi kommer iväg, och det är inte bestämt hur länge vi ska vara borta heller. Tältet är med, så det löser sig hur det än blir. Lösa boliner, vad som helst kan hända. Kul!

/Jenny

Kommentarer
Postat av: Marielle

Känner absolut igen mig i tankarna om vad nån skulle tro om de fick "städa upp" efter mig! Det är väl ungefär som att ha fina underkläder ifall man skulle behöva sjukvård ;)



Jag är också en listskrivande typ - till skillnad från min kärlek. Det har inte blivit bättre sen jag fick barn, tvärtom, men å andra sidan packar jag ju för barnen också... (Vet inte om du kommer ihåg, men jag gör ju önske-/planeringslistor med bilder också, som alltid ligger i handväskan.)



Trevlig resa!

2010-07-20 @ 00:57:36
Postat av: Anonym

Trevlig resa och koppla nu av datorn och livet i Gävle.Det finns natur och varför ägna sig åt datorskrivande när det finns så mycket annat.

2010-07-20 @ 09:22:30
Postat av: Jenny E

Marielle: Kommer ihåg att du nämnt listorna, nu när du säger det. Skönt att man inte är ensam!



Anonym: Tack, vi ska nog få det bra. Och man kan hinna både med dator och natur, om man gillar båda! Du sitter ju själv vid datorn nu, eller hur? ;-)

2010-07-20 @ 14:27:14
URL: http://busblomma.blogg.se/
Postat av: Karin

Det kunde ha varit jag som skrivit ditt inlägg! Jag har packat och burit (ut i husvagnen) och svettats i någon gammal t-shirt för att sist av allt städa och torka golv i hela huset. Efter dusch har vi oftast kommit iväg mitt i natten och fått stanna och sova efter ett par timmar. Numera - när alla barn är utflugna - blir det litet lindrigare trots allt, även om "städa huset" är prioriterat fortfarande. Trevlig semester!

2010-07-21 @ 14:03:49
URL: http://www.karinrolennordstrand.se

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0