TV-trans

Idag har Frida haft nära till tårarna och det heta humöret. Hon och jag har hunnit med ett helt gäng små och stora strider - men däremellan har hon varit toppmysig, sprallig och glad. Frida i ett nötskal.

Man skulle nog kunna påstå att TV:n varit en stor bov i det hela. Frida blir ju lätt hypnosartad när hon kollar på TV, och ju mer hon tittar desto mer vill hon se. Nu har vi dock varit inne i minst en vecka lång TV-fri vecka, vilket varit väääldigt skönt. Men ovanligt. Inte ens när hon var sjuk i fredags åkte TV:n på! Hon har inte ens frågat efter TV-tittande utan lekt väldigt mycket med annat istället. MYCKET ovanligt.

I morse ville Frida plötsligt se på TV. Vi (eller snarare hon) hade 20 minuter till överst, så okej då. Jag förklarade att vi SNART skulle åka och hon INTE fick bli arg när vi måste stänga av. "Neej, det ska jag apsoluuuut inte!" fick jag till svar, hahaha. Hur det gick? Hon vill såklart inte lämna rutan när det var dags. Inte komma och klä på sig, inte göra någonting. Jag gick till sist till bilen med en storgråtande unge iklädd bara jacka och tunna tights. Agerande - följdverkan...

Vi hann bli sams innan jag åkte från förskolan. Apsoluuuuuuut.
Med den här damen (liksom mamman) är det snabba vändningar!
Några storkramar och lite bus senare så var allt finemang.
Gullnos.

Vi hade två ytterligare TV-relaterade krockar på kvällen också. En vid hämtningen hos farmorn och farfarn, då TV:n INTE fick stängas av - den surläppen skojade jag undan genom att bära Frida uppochned till hallen. En vid hemkomst, för att jag inte ville slå på TV:n när det var dags att käka kvällsmat - de tårarna avledde jag genom att göra knasiga röster medan jag tog med den lilla arga till köket.

I slutänden blev det mer fniss och puss än bråk och stök. Skönt. Som alltid med vår envetna lilla solstråle!

TV. Inte alldeles enkelt att hantera. Lagom är bäst, helt enkelt.
Fast ibland blir det samma illtjut om dockskåpsleken avbryts vid fel tillfälle...

/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0