Blivande bokmal?

Frida är väldigt inne på bokstäver just nu, det är jättespännande att hänga med på!

Hon kan i stort sett alla stora bokstäver - eller kanske inte Q och sånt som sällan används... Kan både namnet på dem och skriva dem, även om hon t.ex. blandar ihop T och L ibland av bara farten. Nu håller hon på och övar lite på små bokstäver, men där har jag inte klart för mig hur många som sitter ännu - lilla e är den enda jag är säker på att hon kan.

Hon kan läsa enklare ord själv (men stora bokstäver gäller, alltså). MER, MEN, HEJ, JAG, OLLE osv osv går hem - men hon orkar inte alltid, man får liksom peppa henne. Diskussionen brukar vara på ett ungefär:

- Mamma, vad står det här?
- Vad tror du? Prova själv!
- Men hallå, jag KAN ju inte läsa!
- Johoo då, ett sånt där kort ord kan du själv. Prova!
- Okej.... Mmmmm... mmmm... eeeee... rrrrrrrr... Mmmmeeerrr... MER!
- Ja, just precis, braaaa hjärtat!
- Haha, jag KUNDE ju!

Hon har också precis börjat prova att skriva annat än sitt namn (och andras namn på teckningar som hon ger bort, men du vill hon ha en "mall" att härma helst).  Nu kan hon komma på att hon vill skriva lite vilka ord som helst. Hon frågar om varje bokstav, vågar inte lita på att hon kan:

- Jag ska skriva KATT mamma, vilken bokstav är det först?
- Lyssna efter, vad tror du?
- Kh, kh, kkkkhhhh... K!
- Japp, bra!
- Men vad kommer nu??
- Prova själv, vad tror du?
- Kh... kh.. khaaaa... khaaaa...aaaa.... A!
- Exakt!
- Sen då?
   osv osv

Det är häftigt värre. Lite mer små bokstäver i kunskapsförrådet, så kan hon börja staka sig fram "på riktigt" både här och där. Spännande!

/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0