Historien om en dockskåpsfamilj

När vi plockade fram de gamla dockskåpsmöblerna, hittade jag något fantastiskt. 

Ramarna för alla de utsvävande dockskåpsfantasierna finns delvis dokumenterade i världens skönaste anteckningsbok. Jag hade skrivit ned vad alla dockorna heter, hur gamla de är, deras särdrag och intressen och humör! Ofantligt noggrannt, då och då ändrat och justerat efter nya idéer.


Det är så sjukt söt och roande läsning, som säger en del om min bild av världen på något sätt. Om hur tankarna gick, var impulserna kom ifrån, utifrån vad jag hittade på. Om hur jag ville ordna saker. Det säger en del om mig. Då.

(Och för er som inte finner NÅT som helst nöje eller mening med detta inlägg - jag förstår er. Absolut. Gå och drick lite kaffe eller så och lämna detta dravel därhän... Jag kunde bara inte låta bli.)


Mamman i familjen - normal vikt, naturlig och trevlig, haha!



Pappan, en övergödd skrytpelle?! Storasyrrans kille gillar kortspel och frimärken...


Jag fascineras av all viktfixering - jag var tunn som en pinne hela skoltiden och hade inte minsta viktproblem (då...). Är oerhört road av hur jag beskrivit allas humör. Ler åt deras hobbys - naturligtvis gillar mamman sömnad och kurser, haha, just det är visst direkt från verkligheten minsann. Men motorer och snickra för pappan? Eeeeh... Könsroller much?!

Från början hette familjen Doell, det syns att jag suddat och ändrat. Varför? Var kom Doell ifrån? Och varför ändrade jag till det mycket vanligare Larsson? Och VARFÖR alla dessa citationstecken?? Jisses.


Äldsta dottern är bara 12 år yngre än mamman... Gulligt. Och har tydligen ett
snäsigt morgonhumör! Mormorn är "snärt" - jag antar att jag menade "smärt".



Storasystern Jessica Jeanette verkar jag har vurmat om mest. Bra humör hela dan.
Och gillar ridning och läsning. En djurskötare på zoo, fatta! Med ljust fint hår, haha!



Tvilingarna Anna och Annica. Den ena gnällig, den andra envis - lika men olika.



Lillasystern - också envis. Och en GIRAFF?! Men en barnvänlig sådan, så skönt, haha.

Efter den här sidan, kommer ytterligare femton (!) sidor med familjens djur - jag besparar er dem. Men de är en hund, ett gäng katter och kaniner, nån mus och ett rådjur. Milde tid. Alla med egenskaper som "kelsjuk, gosig, på sin vakt, sprallig, trivsam men pigg" osv. Inte svårt att gissa att jag själv längtade efter fler husdjur än en hamster, precis...

Jag vill klappa lite på mitt lilla jag, när jag läser i den här boken.
Ge mig själv en kram.

/Jenny

Kommentarer
Postat av: Marielle

Helt fantastiskt! Vilken makalös skatt du hittat! :-)

2011-03-31 @ 01:19:20
Postat av: Karin

Charmigt! Jag kommer osökt att tänka på det persongalleri som alltid inledde Maria Langs deckare :)) - Jenny, du har skelettet till en roman i din gröna bok! Håller med en tidigare kommentator i - du skriver väldigt bra, så varför inte göra ett försök?

2011-04-01 @ 11:12:57
URL: http://www.karinrolennordstrand.se
Postat av: Jenny E

Tack snälla ni!



Karin: Den tanken slog mig inte, att detta kunde vara något underlag. Hm... =)

2011-04-01 @ 11:19:59
URL: http://busblomma.blogg.se/
Postat av: Jenny E

Tack snälla ni!



Karin: Den tanken slog mig inte, att detta kunde vara något underlag. Hm... =)

2011-04-01 @ 11:20:20
URL: http://busblomma.blogg.se/

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0