Plötsligt ska det pratas BH här

Vardagsmorgon. Frida käkar macka och jag försöker bli klar.

- Mamma, varför har inte jag nån BH?
- Barn behöver inte ha det. Det skaffar man inte förrän brösten växt.
- Varför behöver man en BH då?
- För att brösten ska hållas på plats och inte gunga och slänga.

Frida sitter stilla och betraktar mig en stund medan jag yrar runt och borstar tänder och fixar till mig. Hon utbrister sedan med eftertryck:

- Mäh! Dina bröst hoppar ju ändå!

Hahaha! Dagens roligaste. Barn är konkreta, och uppmärksamma. Men lilla pinglan hade mer frågor på lager, tydligen. Tänka tänka i liten hjärna.

- Men när börjar brösten att växa då?
- Tja, det kan vara olika, kanske när man går i sexan-sjuan i skolan. Eller innan. Fast mina var sena och växte inte förrän kanske i åttan-nian tror jag det var, så man vet inte riktigt.
- Jaha... Retade de dig då, för att du hade fått bröst?
- Nej. Faktiskt var det snarare så att de retade mig innan, för att jag INTE fått några än. 
- Jaha, men det var väl dumt av dem! Det brydde du dig väl inte om?!

Dagens inte helt bekväma efterfundering: Hur kommer det sig att Frida plötsligt funderar kring att bli retad?

/Jenny

Kommentarer
Postat av: Marielle

Usch, vad jobbigt det kan bli med alla dessa efterfunderingar... Inför barnomsorgsbytet målar jag upp alla tänkbara senarier, måste väl kallas förfunderingar...? Har sådana inför framtiden också, lååångt fram i tiden, inte heller helt enkla att brottas med.

2011-05-04 @ 00:58:23
Postat av: Jenny E

Marielle: Som tur är känner jag mig inte så värst orolig över detta. Än. För jag har också de där långt-framåt-funderingarna... Hu. Det finns så mycket som kan hända. Men vi kan inte påverka det just nu, mer än att försöka stötta och dana fram bra värderingar och trygghet.

2011-05-04 @ 01:10:25
URL: http://busblomma.blogg.se/
Postat av: Anonym

HAHAHAHAHAAHAH Jahaaaaaa! Har man BH för att inte brösten ska gunga och slänga?? Tror vi använder våra till helt olika saker, här gungas och slägns det inte, här vadderas det för att nåt ska synas :P

2011-05-04 @ 15:02:36
Postat av: Jenny E

Anonym: Hahahaha! Ja, du har ju så rätt, det finns såklart olika vinklar på det hela, nu råkade det bli lite onyanserat. Sorry! ;-)

2011-05-04 @ 22:41:07
URL: http://busblomma.blogg.se/

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0