Jag värdesätter och älskar varje sekund

Vissa dagar har jag närmare till känslorna. Då ligger tårarna så nära ögonvrårna, och då får tankarna nästan inte plats i skallen.

På sistone har jag återkommit till hur mycket jag älskar den lilla ungen vi har.
Och hur skört och värdefullt livet är och hur tiden går.

Jag samlar på alla ögonblicken.
Jag absorberar dem och sorterar dem fint i silkespapper.

Jag jublar i hjärtat över en liten trutig pussmun som möter min.
Jag känner kärlek när hennes hand stryker min kind.
Jag ler åt alla finurligheter hon säger och den klokskap hon besitter.
Jag är stolt över att hon är så fin mot människor.
Jag njuter av barnkroppen som vecklar in sig i mitt knä och myser lilla näsan mot halsen.
Jag hör henne säga att hon älskar mig och att jag är bäst. Då kommer tårarna.

Alla de fantastiska stunderna gör mig jublande lycklig!
Men ofta så anar jag också den skuggiga kanten av en baksida just då.

Jag vet att det kommer en tid när hon ska välja sina vänner före oss.
En tid när hon kommer att skrika åt oss och tycka att vi är dumma.
En tid när det är långt ifrån självklart att få krama sitt älskade barn länge varje dag.

Missförstå mig rätt!

Jag vill att hon ska bli stolt, stark och stor.
Självständig, framåt, nyfiken och full av eget liv.
Jag vill att hon ska våga, och vilja och göra.

Men hjärtat brister lite, när jag vet att den här fantastiska tiden när hon är oss så oerhört nära är så kort. Den är kort, men makalöst underbar. Och hon är underbar. Hon är helt fantastisk på alla sätt och jag älskar att få vara hennes mamma. Vilken gåva!

Jag ska hålla tummarna för att om jag gör så rätt jag kan i mammalivet, kanske jag får vara med lite längre. Kanske vågar hon hålla dörren öppen? Kanske får jag höra om kärlekar, om dumheter, om sorger, om viktigheter.

Jag hoppas innerligt att jag kan få en kram, en strykning på kinden och några fina ord, även när föräldrar blivit töntiga. Hon ska i alla fall få det, även om hon viftar bort det som om det inte betyder något.

För det betyder allt.

/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0