Upp å hoppa blåbärssoppa

Det blev två sjukdar hemma. Eller tre förstås, om man ska räkna måndagen (som skulle bli en flexledig lyxdag men ju övergick i sänkt läge). Men igår avvek febern och allt annat lugnade ned sig någorlunda och liksom kom in i ett sådant där mer segdraget läge. Då hade jag inte tålamod längre, det finns liksom gränser för hur kul det är att ligga hemma och kraxa. Så idag har jag jobbat. Jepp.

Jag har varit med Frida på femårskontroll idag också. Hon har bytt hälsocentral sedan sist, så det blev ett låååångt besök med lite genomgång av tidigare journalen och så. Sköterskan var jättegullig och trevlig, hon frågade och pratade och tog sig verkligen tid. Toppenbra! Frida var inte så nöjd med vaccinationssprutan just när den skulle tas, men förutom det gick allt finemang. Hon gick därifrån tillbaka i balans, med torkade sprutprotesttårar och en söt liten ceriserosa klibbgroda (från presentlådan) i ett fast grepp.

Fröken Försigkommen har redan berättat på förskolan att hon kanske inte kommer imorgon, för att hon kanske har feber då. Haha! Vi får väl se, feber är i alla fall en vanlig reaktion på sprutan. Lilla armen ömmade i alla fall ikväll, så hon hade lite sovbestyr. Hon sa att hon skulle krypa nära mig för att gosa, men skulle inte kunna ligga vänd åt mitt håll för armen skulle göra ont. Så jag kanske måste hjälpa till när hon behövde gos. Så gärna, min gullprick!

Status efter besöket:
Vikt: 18,9 kg
Längd: 112,5 cm

Hon har gått nedåt lite i vikt faktiskt, jämfört med nån läkarkoll i nåt annat sammanhang. Jag tror hon varit uppe över 20 kg vid nåt tillfälle. Men det är inte hela världen, vi ska bara hålla lite koll på läget. Sen funderade sköterskan lite över att vi kanske ska ge henne kalktillskott, eftersom hon inte dricker mjölk eller äter fil. Jag pratade med Frida om det efteråt:

- Du vet, vi kanske ska köpa tabletter åt dig så att du får i dig tillräckligt med kalk, som finns i mjölk och fil.
- Så att mina ben blir starka och så?
- Precis, så att de tål mycket, inte går av så lätt och orkar vara hela och starka sedan när du blir gammal också. Men om du vill, tycker jag det vore ännu bättre om du tränade lite på om du kan börja dricka mjölk eller äta fil, istället för medicin.
- Jaa... Ja, jag har ju gjort det förut!
 (nåja - det är knappt sant, tänker mamman då, men men...) Så varför skulle jag INTE gilla det igen!
- Ska du prova lite med det då? Du kanske kan börja med några klunkar mjölk om dagen och se om du vänjer dig?
- Jaa, det ska jag göra! Det blir bra det!

Haha, hon har en skön inställning! Men vi får väl se hur verkligheten ter sig. Det kan vara värt ett försök, i alla fall.

Imorgon är det freeedag, gud så skönt. Jag ska försöka vila en hel del i helgen, så att onda bihålor och öron ger med sig. Ska försöka tillbringa en del tid i soffan och sängen med boken "Pojken som slutade gråta" av Ninni Schulman. Jag gillade hennes förra bok, så jag ser fram emot denna.

/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0