Mål i mun och listig som en räv

Tänk om man hann knappa ned allt härligt barn säger. Alla störtsköna kommentarer rinner förbi som en vårflod, i alla fall med den här snacksaliga bruden vi begåvats med. Oftast hinner jag glömma, men då och då hinner jag fånga några sköna resonemang och kommentarer. Några axplock från de senaste dagarna:
 
------------------------------------------------------------------
 
Diverse funderingar kring kungafamiljen:
 
Lätt sagoinspirerad bild av verkligheten
- Mamma, TÄNK att Daniel som bara är en vanlig kille från början får BO med kungligheter nu! Och vara med och HÄRSKA i landet! Det måste ju vara coolt och spännande att härska, mamma.
- Alltså, vi har en regering också, några som folket valt som ska styra vårat land och bestämma lagar och regler och sådär. Kungen härskar inte särskilt mycket hos oss.
- Va?! Vad gör DÅ kungligheterna, om de inte HÄRSKAR?!
 
Är det verkligen fashion?
- Mamma, varför har våran kung ingen krona egentligen? Kliar den eller?
- Jag tror bara inte det känns så modernt med krona längre.
- Men hur ska man då se att han är kung?!
 
 Oväntat besök
- Mamma, tänk om drottningen skulle ringa och fråga om hon fick komma och hälsa på oss - skulle du säga ja då? Och kanske hon vill sova över!
- Tja... Jag tror inte det kommer att hända, precis.
- Det kan man ju inte veta! OM hon ringer, vad svarar du?!
 
------------------------------------------------------------------
 
Kärleksfullheter - de finns det gott om men just nu kommer jag bara på en:
 
Glöm valkar och annat trams
- Mamma, du är en skattkista du.
- Va, en skattkista?
- Ja, din kropp är en skattkista, för däri låg jag som en skatt som kom ut!
- Fina unge, det var en härlig tanke. En skattkista, det vill jag gärna vara.
- Ja, allting kan vara en skattkista om man vill det. För det kan bli nåt bra! Jag är också en skattkista, för jag kanske kommer att bli mamma sen när jag blir stor och då blir den bebisen som kommer ur min mage en skatt ju! Åh, jag längtar efter min skatt!
 
------------------------------------------------------------------
 
Vid nattning (då kläcker hon många sköna, men oftast hinner jag såsa bort dem):
 
Kvicktänkt rackarunge
- Puss och godnatt Frida! Då går jag ned nu då. Men nu är det sovdags, så lyssna på pappa och ligg stilla och var tyst och andas lugnt så du coolar ned nu. Klockan är mycket och be behöver verkligen sova. Så nu vill jag INTE höra en massa snack och tjatter här uppe sen. Okej?
- ....
- Men ursäkta, NÅN av er kan väl åtminstone svara när jag pratar med er!
- Näe mamma, för du SA ju att du inte ville höra nåt mer prat ju! (galet fnittrandes)
 
------------------------------------------------------------------
 
Sötunge. Som så många andra sköna kids är hon fylld av funderingar, klokheter, bus, mysiga egenpåhittade ord och resonemang som tar oväntade vändningar. Jag ÄLSKAR det!
 
/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0