De gifter sig ju i alla Barbiefilmer

Idag svepte vi till bibblan efter förskolan och hämtade upp en Barbiefilm som jag reserverat åt Frida. Hon är GALEN i Barbiefilmer just nu och vi har rasslat igenom de flesta med hjälp av bibblan vid det här laget. Frida hann se hela den här nya ikväll, oh the joy. När hon skulle somna sedan, småpratade vi lite om filmen:
 
- Var filmen bra, Frida?
- Jaaa.
- Var den spännande?
- Jaaa.
- Var den läskig?
- Jaaa, lite.
- Var den romantisk?
- Jaaa, de gifte sig ju! Det gör de i ALLA Barbiefilmer.
- Ja, det gör de oftast va?
- Ja! Alltså... Man kan ju undra om inte prinsessor kan vara sambos, eller?!
- Haha, jaså? Ja, det är de sällan, det har du rätt i.
- Ja, är det kungligt att gifta sig, eller?!
 
Skarpt analyserat, lilla fiffighetsmadam.
 
Här vidtog sedan nån slags förklaring om att förr i världen ansågs det inte okej att bara bo ihop utan att vara gifta. Med fröken frågvis så är det dock omöjligt att stanna där, utan jag fann mig plötsligt intrasslad i nåt snack om kvinnors värde, begränsade frihet och möjligheter genom historien och jag-vet-inte-vad. My god. Sedan övergick vi tack och lov till den lite luftigare diskussionen om hur kungar och prinsar egentligen ser ut och om de jobbar eller inte. Och Frida deklarerade att hon inte skulle tycka att Barbie var snygg om hon hade skägg (!). Eh... Nähä du.
 
Jag älskar sådana här samtal. Jag sparar dem i mitt hjärta, verkligen.
 
(Som igår, när hon plötsligt ville sluta läsa boken om månen, för att det stod att månen saktar ned jordens fart och hon blev rädd att jorden plötsligt skulle stanna och vi skulle ramla av jorden vilken dag som helst. Då gnydde hon och bad mig hjälpa henne "byta ut tankarna i huvudet" så hon skulle slippa mardrömmar. Söto.)
 
/Jenny

Kommentarer
Postat av: DIYS

Höstens färg är ju vinrött, tycker du att det är snyggt? Kommer du att använda vinröda plagg i år? :) <3

2012-09-19 @ 12:49:25
URL: http://diys.blogg.se

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0