En födelsedag, en magkatarr, en chutney

Igår fyllde sambon år, hurra för honom! Vi firade med frukostbricka med ros, ljus och flagga (dukad kvällen innan av hans oefterhärmligt morgontrötta sambo), lite paket och firarpost, en del telefonsamtal, god citronmoussetårta från Almondy och besök av hans föräldrar. 
 
Dagen innan skulle jag försöka plocka undan lite här i kaoshemmet. Men nej, det blev inget av. Jag däckades istället i magkatarr, låg som en grå skugga i soffan och ynkade mig. Som tur var slapp jag må likadant på födelsedagen, så då gjorde jag en raketsnabb virvelvindsartad plicketiplock-runda efter att jag och Frida ramlat in hemma efter hennes balett. (Jag stressade iväg en snabbsnabb sväng på stan medan hon var på baletten också, symptomatiskt nog för att köpa medicin mot ond stressmage, hehe.)
 
Jag borde ha mer folk på besök, egentligen. För ett par veckor sedan när det var stök och bök i hela hemmet, ställde sig sambon och blickade ut över vardagsrummet och sa:
- Vi kanske skulle ta och bjuda hem nån hit snart?!
 Underförstått: Vi borde plocka undan här. Haha! Och han har så rätt. Det funkar varje gång, trots att jag egentligen inte bryr mig om ifall det är stökigt när folk kommer hit. Men det är liksom då som jag får energi att dra en repa med allt crap som samlas överallt. Bäst att passa på!
 
Idag är det lite kraxigt här. Frida hostar en del, jag har snuva. Och ont i käken! Jag har en lurig visdomstand som ligger och trängs på väg fram i underkäken, där får jag inflammation ibland. Nu var det länge sedan, men plötsligt var det dags igen. Jag känner mig som pigan Lina i Emil i det där avsnittet när hon har tandvärk. Det känns som om hela käken är svullen, klart oskönt. Men jag har joxat dit lite antibakteriell gel och hoppas det ger med sig snabbt.
 
Jag åkte och handlade tidigare ikväll. Jag stack iväg för att jag behövde ägg till maten, men tog lappen med när jag ändå åkte. På den stod typ fem saker - jag kom hem med tre proppfulla kassar. Jaha. Så kan man ju också göra. (Det känns som om klyschan "Man ska aldrig handla när man är hungrig" sitter rätt bra här, hehe.)
 
Ikväll har husliga sambon kokat köttgryta (fröken ajajaj käkinflammation körde dock ett parallellspår och fixade lite mer lätttuggat käk till sig...) OCH styrt ihop en plommonchutney. Han är fantastiskt på det där med att komma sig för, att aldrig göra nåt till ett stort projekt. Just do it. Guldstjärna!
 
Imorgon är det fredag, det känns ljuvligt. Kroppen ledighetslängtar.
 
/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0