Åh, harmoniiiiin

Det finns en regel jag läst i nån bok, att man ska sätta ramen "Spelar det här verkligen nån roll om fem år?" runt varje drama i sitt liv. Svaret blir för det allra mesta ett solklart nej, och tänken är att då kan man lättare släppa petitesser. Bra grej.
 
Mmm... Det borde jag (fröken Onödig Dramatik) verkligen anamma.
 
Till exempel igår; Jag hade samlat ihop min allergi-påverkans-trötta kvällsork till att göra klart Fridas matsäck inför förskolegruppens utflykt. (Ni vet sådär som bara kontrollstörda mammor kan göra; allt står klart i plastlådor i kylen och torrvarorna är redan packade i den lilla kylväskan. Lite bajsnödigt noggrant sådär.) Sedan kom jag ned på morgonen, och då hade sambon typ gjort en ny matsäck, för att han missat att jag redan gjort det.
 
Jag tänkte ju då tyvärr INTE "Spelar det här verkligen nån roll om fem år?". Näpp. Jag kände väl snarare "Meeeen, jag som hade gjort det så perfekt redan! Jag som lagt ned en massa tid!" och blev upprörd och stressad. Grattis. Klant! Vem dog och gjorde mig till chef, liksom?
 
Var det livsviktigt? Nej. Spelade det så stor roll egentligen? Nej. Blev det något bättre? Nej. Borde jag ha coolat ned och varit glad över att sambon också tagit ansvar för att ungen skulle få med sig bra matsäck? Jaaa. Såklart. Skärpning, Miss Dramaqueen.
 
Visst blir man väl onödigt upprörd över oviktiga saker alldeles för ofta?
Jag blir det i alla fall - det borde jag sluta med. Synd att det är så svårt, bara...
 
---------------------------
 
På tal om chef och queen - haha, Frida har sin tolkning klar. Hon kollade på idag när jag spelade ett ordspel på min mobil och försökte hjälpa mig hitta på ord. I det spelet här jag en så kallad avatar (en liten ikon eller figur som ska vara jag) som har en krona på huvudet. Frida sa:
 
- Mamma, vilken fin krona, den glänser! Det passar bra det, för du är en drottning i spelet precis som hemma!
- Som hemma? Är jag drottning hemma?
- Ja, du är drottningen, du bestämmer! Du är chefen. Du är en regent, mamma.
- Regent?! Vilka ord du kan, unge!
- Ja för regent är väl när man bestämmer över ett land va?  Då är du som en regent, den som bestämmer liksom!
 
Hm. Jag kanske borde gaffla lite mindre...
 
Nu ska jag sent omsider upp och joina min sovande familj. Den här kvällen blev väldigt lyxigt lång, för Frida var helt slut och somnade tidigt efter en kort natt igår och en jättejättehärlig dag på utflykt med sin förskolegrupp till Framtidsmuseet i Borlänge. Så himla kul att de fick göra den resan, de verkar ha haft toppenkul! Spännande värre.
 
/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0