En mysig tjejeftermiddag

Idag har vi haft skönt lördagshäng. Morgondagen är ganska inrutad och välfylld, så det kändes skönt med lite spontansaker idag.
 
På förmiddagen hemmapysslade jag lite med tvätt och röj, medan pappan och Frida var på barndansen. På eftermiddagen lämnade vi tjejer hemmet i stillhet till pappan (som behövde vila inför natten taxipass), genom att sticka på Folk- & världsmusikfestivalen på Gävle konserthus.
 
Vi gick först på det vi planerat; en familjeföreställning med bandet Navarra. Trevlig föreställning, och barnen fick bidra med inspel till föreställningen här och var vilket Frida tyckte var spännande.
 
 Navarra in action (minus trumslagaren, som hamnade utanför bild).
 
Efter föreställningen strosade vi runt på mässan, fikade lite, pratade med några bekanta, lyssnade på mer musik och hade det allmänt gött. Efter ett tag blev vi trötta i tassarna, så vi sökte oss till en ledig fåtöljhörna i ett konstigt nog lite stillsamt hörn (på övervåningen) med utsikt mot Gavleån och det strålande vårvädret. Där satt vi och hämtade andan en stund. Frida var full i bus och ville att jag skulle fota hennes grimaser - och skrattade så hon höll på att trilla ur min famn åt hur tokig hon tyckte att hon såg ut. Sköna unge!
 
 Fröken Sprattelgök, fylld av härlig glädje!
 
Grimaser var det, ja. Frida bara ÄLSKAR att knasa sig och helst ska det förevigas. Just nu tränar hon en massa på att titta i kors. Inte lätt, men övning (och ett hjälpande finger) ger färdighet. Snaaaart har hon det!
 
"Kolla, kolla, kolla mamma, är ögonen i kors nu?!"
 
Efter att ha prickat in ytterligare en väldigt söt och trevlig liten familjeföreställning - Visor för frågvisa, med Camilla Åström & Kompanjonerna - var det dags att masa sig hemåt. Fast vi gjorde det via omvägar; först en cykeltur ner på stan, och sedan till det lokala pizzahaket ovanför oss. Solen strålade trivsamt och livet kändes finfint! (Om än ganska pollenfyllt märkte jag - när jag kom hem hade jag klart täta luftrör och pipandning.)
 
 Vår på riktigt, när man kan cykla överallt! Än så länge på förra årets lilla cykel.
En stor, ny, fin, röd som hon inte vågat byta till
ännu, väntar fortfarande i källaren.
 
Kvällen bestod i soffmys framför Fångarna på fortet - ett av Fridas favvoprogram. Hon är helt såld på de här familjeunderhållningsprogrammen nu, hon fastnar för nästan alla. Jag klagar inte - de är ju lättare att titta på tillsammans med henne än vad många av barnprogrammen är, i alla fall.
 
Nu börjar det bli nattadags även för mig. Jag ska bara ned och hämta upp tvätten från torkrummet. Jag får förmodligen inte bara hämta upp, utan även HÄNGA upp den - den torkar ju aldrig nån gång idag, därav den sena timmen! Sen så är det sängdags. Natti!
 
/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0