Att göra en insats

I måndags hade jag ett viktigt lunchärende; äntligen var det dags för provtagning och information för att bli blodgivare. Jag har försökt få bli blodgivare förr, men inte blivit godkänd på grund av allergier. Men nu har de lättat upp reglerna kring det så nu tror jag det ska gå bättre.
 
En finfin bonus med att ge blod är ju att man blir ordentligt kollad i samma veva. Blodvärden, blodtryck, eventuella sjukdomar som syns i blodet och så vidare kollas ju, och det är toppen. Mitt blodtryck var för övrigt tipptopp, det känns skönt! Trycket svajade högt en kort period för några år sedan, men det var tillfälligt för sedan dess har det sett finfint ut varje gång.
 
 
Hoppas nu att det går igenom. Jag är dessutom Rh-negativ (om jag minns rätt sedan Frida föddes) vilket behövs lite extra, eftersom andelen Rh-negativa bara är ca 10-15 procent av befolkningen och de kan själva inte ta emot postitivt blod.
 
Att ge blod känns som en självklar sak att göra om man har möjlighet. En liten insats som kan göra stor skillnad!
 
/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0