Trädgårdsträsket

Jag tänkte köra en bildrapport över det här rabatt-tröskandet vi hållit på med en massa i sommar. Den skulle ha kunnat bli utförligare, men 1) vem orkar intressera sig och 2) då hade det aldrig blivit av. Allt kommer definitivt inte med, men lite smakprover här och där.
 
(Och tro mig - det är ingen imponerande mysträdgård det här nu heller. Den är liten, och enkel, och har MASSOR av andra saker vi borde åtgärda. Tidsåtgången och mängden jobb i sommar handlar betyyydligt mer om hur illa det var innan, och mängden tjat om det hela handlar om hur pass långt ur min bekvämlighetszon trädgårdsjobb ligger. Jag är så mycket newbie man kan vara på trädgård... Lite googlande och uppsnappad kunskap genom åren räcker bara so far liksom.)
 
Så här såg det ut innan. Tre foton från en HYSTERISKT överväxt trädgårdsö, och en
bild på en tom rabatt full med (här bortrivet) långt gräs som vi börjat gräva ur så smått.
 
Trädgårdsön efteråt. (Alltså samma del som man ser på de tre före-bilderna från ön.)
De fem plantorna i mitten ska bli 60 cm höga gula Rudbeckior - men knappast i år...
Runt dem sitter Penningblad, och längre bort vardagsliljor, Akleja, Engelsk Vallmo,
två olika rosor, rabarber, en liiiiten krusbärsbuske/kvist och några andra småsaker.
 
Trädgårdsön från andra hållet. Denna blåblommiga växt var en av de få som sparades
från förr. Den platsar inte riktigt, för det här skulle bli den vit-lime-gula rabatten...Men
en rosbuske vi hittade under ogräset är nog fel färg också, så den får gott sällskap.
 
 Med Läkessilverax-stänglarna i fokus, ser man den tidigare tomma långrabatten i
bakgrunden (fast nu från andra hållet, jämfört med före-bilden i nedre högra hörnet).
 
Där finns nu bland annat Funkia, Alunrot, Chokladblomma, Kärleksört, Rosenstav,
Klematis, Lobelia Fan, Armada rose, Löjtnantshjärta (bara mest rötter nu, ärvda av
en kollega - håller tummen i vår), Jättedaggkåpa och Pelarpäron (sedan förr).
 
Blommande Funkia - betyder det att den tänker överleva?
 
Armada rose, som ska hålla Klematisens rötter trygga och ombonade i vinter.
 
Chokladblomman har gjort sig bekväm och blommar - jippi!
 
Äsch, en choklad-blomme-bild till, de är sååå fina! De står granne med Alunroten.
 
Ettårsväxterna i krukor (vars namn trillat ur hjärnan för tillfället - nåt med Stjärn_ _ _
kanske?) lever än så länge också och blommar friskt. Jag pysslar om dem oväntat
mycket, knipsar bort gamla blommor typ varje dag (för då ska de blomma mer...).
 
 
Jag har till och med hållt efter ogräsen, sedan jag blev klar med alltihop. Plockat vissna blad. Vattnat regelbundet. Alltså... vem ÄR den här versionen av mig? Haha.
 
/Jenny

Kommentarer
Postat av: Lena Fernstedt

Åh vad fint du gjort! :) Och underbara bilder!!

Svar: Tack snälla Lena - och tusen tack för allt det fina jag fick av dig! Det mesta hamnade i jorden, så får vi se om det överlever... =)
Jenny

2013-07-29 @ 20:56:11

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0