Jul av = tomtehav

Trots barndans, pulkabacksbesök, shoppingärenden, badkarsbad, (Fridas)kompisbesök, halvförkylning, tvättstugesöndag och en hel del annat, fick jag undan julsakerna i helgen. Skönt att få bort allting!
 
Eller... bort och bort... Det mesta av julen står nu samlad i ett par fåtöljer istället, kan man säga. I brist på tid och ork, kom prylarna inte ned i sina lådor och askar riktigt direkt. Trots podcast-maraton i öronen och en tanke om att bli klar, får jag nog vackert plocka vidare de närmaste kvällarna. Men vad gör det? Om tjugondag-jul-polisen vore på hugget hade de ju redan varit här kan jag tro, haha!
 
Tomtemaffian, många är det. Och här är inte ens julgransprylarna med...
 
Det som tog tid var ju julgranen. Guuuud vilken tid det tar att plocka bort allt jox från den rackarns granen. Gaaah. Glttret var värst - jag har nån idé om att inte ha glitter girlander utan glitter utströsslat på grenarna kring belysningen - det är pilligt som fasiken att plocka ur graneländet igen, kan jag meddela. Och det här med att ha två olika ljusslingor i den (mormors gamla klassiska fast med korta ljus, plus en modern ljusslinga) är fint, men en ren bedrövelse att sätta upp och ta ned.
 
Alla barren lossnade nästan på kuppen, och de som inte låg på golvet satt fast i mina fingrar, armar och fötter. Suck. Den till sist nakna granen såg heeelt trött och knasig ut! Ganska kal på sina håll nedtill, men i toppen satt dock både barr och alla små nya ljusgröna skott kvar.
 
Nu åker ni ut på baksidan och blir isärknipsade ned i en sopsäck. Hej svejs!
 
Alla var dock inte med på det här med att julen skulle plockas undan. Amaryllisen till exempel, den struntade totalt i mina planer på att städa undan det röda och säsongsartade. Den kör istället en tredje blomställning (med vad som verkar bli fyra klockor) och går sin helt egen väg. Uppfriskande olydigt.
 
 
Nu är det en ny vecka på gång. Hoppas ni får en fin sådan!
 
/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0