Om att ha en slags skatt

Vissa saker man ärver kan verka enkla, men visar sig så småningom mer värdefulla än man först trodde. Något man uppskattar mycket och länge, i det lilla. Så är det till exempel med mammas trådrulls-samling.

Min mamma dog för snart 16 år sedan. Faktiskt är det precis exakt 16 år sedan om bara två dagar, kom jag på nu. Hur som helst. Hon lämnade efter sig en del saker - en hel trerumslägenhet, närmare bestämt. Bland allt det som hennes hamsterartade unge (dvs jag) sparade, fanns bland annat en tjolahoppsan massa trådrullar i världens alla färger. MÅNGA.

En utvikning: Hon var en riktigt fena på att sy, min mamma. Det jag minns nästan bäst av alla fina plagg jag fick, är skolavslutningskjolarna. Jag fick en ny varje år såvitt jag kan minnas, ofta efter mina egna önskemål. Det var volanger, vackra blommiga tyger, spetskanter, rosa drömmar och jag vet inte allt. Mysigt! Jag uppskattar det nog ännu mer nu, än jag gjorde då. Då var det liksom självklart att mammor kunde sådant, men (host host) nu vet jag bättre...


Det här är bara en bråkdel av alla rullar, de som ryms på hennes smarta hållare.


Snacka om att jag haft nytta av dessa trådrullar! På alla dessa 16 år, har jag väl knappt köpt en enda rulle förutom svart och vitt och kanske nån enstaka underlig färg jag behövt någon gång. Men nästan alltid när något ska lagas, räcker det att fiska fram den här trådhållaren och ögna igenom färgskalan - mycket riktigt, där finns en lila, brun, beige, grå, turkos eller vad man nu behöver. Snabbt och enkelt kan man ta itu med att laga hålet eller fästa den tappade knappen. Fascinerande!

Tack älskade mamsen. Du underlättar fortfarande i vardagen, finns med mig i tanken på de mest oväntade sätt. Kärlek till dig, var du nu är! Nu ska jag gå och sy i en knapp...

/Jenny

Kommentarer
Postat av: Helen K

Du skriver bara så bra Jenny. Blir rörd men får en positivt känsla. Kram!

2010-08-17 @ 22:27:11
Postat av: Jenny E

TACK Helen, så fina ord som jag blir så glad för!

2010-08-17 @ 22:28:16
URL: http://busblomma.blogg.se/
Postat av: Karin

Ja, hon var verkligen duktig på handarbete, din mamma. Jag har kvar julkort som hon broderade - har ramat in det i en röd ram. Tänk alla garner som hon färgade själv! Och jag är som du tydligen - ingen gen alls vad gäller handarbete. Får snarast ångest av symaskiner.



Håller för övrigt med på ovanstående inlägg: Du skriver mycket bra!

2010-08-17 @ 22:53:38
URL: http://www.karinrolennordstrand,se
Postat av: Jenny E

Åh Karin, tack för snälla ord som jag blir glad över att höra. Jag blir också glad av att bli påmind om att det finns fler som minns mamma och hennes egenskaper. Fint! Ja, nog var hon en handarbetsperson alltid - finns nog knappt en studieförbunds-kurs i nån typ av handarbete som hon inte gått! Växtfärgning, näverslöjd, tennsömnad, skinnsömnad, korgmålning osv... Och så allt stickande och syende. Herregud, varför såg jag inte till att lära mig lite av det?!

2010-08-17 @ 23:26:55
URL: http://busblomma.blogg.se/
Postat av: Karin

Ja, jag har ju en näverkorg också, som hon gjort. Den står på mitt köksbord och används dagligen, då jag har servetter i den! Din mamma och jag växte upp som både kusiner och "bästisar" och vi gick tio år tillsammans i skolor. Så jag har många, många minnen av henne!

2010-08-18 @ 09:38:14
URL: http://www.karinrolennordstrand.se
Postat av: Karin

Ja, jag har ju en näverkorg också, som hon gjort. Den står på mitt köksbord och används dagligen, då jag har servetter i den! Din mamma och jag växte upp som både kusiner och "bästisar" och vi gick tio år tillsammans i skolor. Så jag har många, många minnen av henne!

2010-08-18 @ 09:39:03
URL: http://www.karinrolennordstrand.se

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0