Det här med tänder

Frida funderar oerhört mycket kring sina tänder just nu. Jag vet inte riktigt varifrån alla dessa tankar har sitt ursprung, men det är påtagligt att de är viktiga.

Idag fick vi en lapp i brevlådan, där det står att när man ska välja tandläkare och beställa tid när barnet fyllt 3 år. Om man inte beställer tid hos någon, kommer man att kallas till närmaste tandläkare inom 3 månader. Jag berättade detta för Frida, och sa att sen ska vi gå till tandläkaren och visa dina tänder för att de vill se vad fina de är! Frida flockade oroligt med ögonen, satte händerna för munnen och sa:

- Men inte plocka bort dem va? Han ska inte plocka dem heller?!

Efter att jag förklarat att NEJ, absolut INTE, så såg Frida klart lugnare ut. Särskilt när jag sa att tandläkaren vill ju se till att tänderna är friska och sitter kvar länge - DET diggade hon. Jag tipsade om att hon ju faktiskt kunde passa på att prata med tandläkaren om att hon är rädd för att tappa sin tänder. Han kunde ju förstå och förklara mer om det. Ett plus i Fridas bok, tror jag.

Tandläkare är ju snälla, morfarn är ju tandläkare! Jag förklarade att man får sitta i en stol som går att hissa upp och att det låter då. Att tandläkaren petar i tänderna med något hårt för att kolla att det inte är hål i dem, att det bara skrapar lite men inte gör ont för tänderna är så hårda. Att tandläkaren vill räkna tänderna. Att han eller hon kanske kommer att prata om hur man ska borsta sina tänder och ta hand om dem, så att de mår bra.

Frida såg väldigt nöjd ut efter vårt lilla snack. Just idag säger hon att hon ska gapa JÄTTEstort och visa alla sina tänder. Jag hoppas det blir så! Jag lär ju hinna dra den här harangen några gånger till innan det är dags... Må vi hitta en barnvänlig typ! (Någon som har tips på nån bra i Gävletrakten?)

/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0