Omtumlande, underbart, uppfriskande bra

Ikväll hade jag tagit familjeledigt, för att leverera en födelsedagspresent till en vän. Eller snarare NJUTA en födelsedagspresent! Jag och två tjejkompisar har varit och sett, nej UPPLEVT måste jag nog kalla det, Mia Skäringers show på konserthuset.

Vilken kvinna, vilken människa! Fantastisk. Heeelt fantastisk.


Det var HUR BRA SOM HELST, verkligen. Jag har skrattat så att jag fick kramp i magen och kinderna. Jag har gråtit av glädje och av sorgsenhet, flera gånger. Jag har känt gapskrattet och fnittret vända till en smäll i magen, men också lyfta igen som en färgglad fågel. Jag känner mig varm och kall och glad och tankfull - allt på samma gång. Som i en stöklåda i köket - högt och lågt, allt får liksom plats och hör hemma.

Mia Skäringer, I totally LOVE you! Respekt.

Fatta bara - hon inledde hela alltet med att gå ut på scenen i en bikini från när hon var 20 år. En gaaanska för liten bikini. Med magen fullritad av magoperations-önskejusteringar. Tadaaa! Då har man liksom satt nivån rätt ordentligt. Här går vi nära, direkt inpå, nu gör vi det här på riktigt. Inget bjäfs.


Det här, mina vänner, det är mod. Härligt mod!


Mia pratade, sjöng, spexade, och höll igång i två timmar. Jag hade lätt kunnat stanna två timmar till! Så mycket klokskap. Jag fick med mig så många tankar, båda egna och en massa mamma-dotter-tankar. Jag bara faller totalt för Mias mycket genomtänkta idé med att öppna upp, våga visa hur verkligheten är - för att också andra ska våga. För att vi alla ska våga slappna av och bara liksom erkänna hur det är på riktigt, så att vi kan mötas över det som verkligen är våra liv!



Jag läste Mias blogg när den "levde", och älskade den. Nu har jag köpt boken också, såklart. (Men jag har inte läst den än.) Jag hoppas på mer! Fler böcker, mera show. Och i Solsidan är hon ju heeelt underbar! Hennes karaktärer är helt makalöst träffsäkra och roliga - men allra allra mest gillar jag nog faktiskt när hon bara är Mia.

Bästa Mia. Du förtjänade varenda stående ovation du fick ikväll. TACK!

/Jenny

Kommentarer
Postat av: Ullis

Mia är en utav Sveriges helt klart bästa komiker! Jag älskade också hennes blogg!! :) Det där skulle jag också vilja se! :) Kram

2010-03-12 @ 07:03:24

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0