Stilla dag och stilla natt

Att sluta jobbet inför långledighet i fredags kändes som en lång, skön utandning.
 
Jag avslutade arbetsveckan med att lyckas göra klart det mesta (i alla fall det viktigaste) som jag inte hunnit de senaste veckorna, och därför stressats och pressats av. Skööönt att släppa det!
 
När jag väl blev ledig, märkte jag att jag inte var så julstressad heller som jag trodde när jag fortfarande var sådär jobb-uppsnurrad. Visst fanns det en hel del kvar att göra, om man vill. Inte är det tinderlyckligt och överperfekt alla stunder heller. Men det är okej. Det är lugnt, ledigt och inte så mycket måsten! Jag har kunnat njuta av den där utandningen, axlarna ramlade ned till normal position och mysbyxorna har varit på mest hela helgen. Härligt!
 
Vi ska inte ha julaftonsbesök hemma hos oss i år, så det handlas inte så värst mycket mat. Dessutom har ju affärerna faktiskt öppet i stort sett varenda dag i alla fall, om det kniper. Städning görs inte i nån stor skala, inget bak och karamellkok heller. Det redan inköpta byggsats-pepparkakshuset kanske blir gjort imorgon - eller inte alls. Julkorten är skickade - alldeles försent, men ändå. En god hälsning är en god hälsning, även efter jul...
 
Igår "tomtade" vi hemmet, och Frida ville absolut sätta upp mormors gamla julkrubba så det var bara att falla till föga (trots att jag tänkt hoppa över den iår). Granen är köpt och klädd  - jag styrde upp och Frida var ivrig hjälpreda. Sedan sa hon nöjt och beundrande: - "Mamma, det kunde inte VARA en vackrare gran! Den är perfekt!". 
 
I lördags var Frida och jag ned på stan och hyrde en hel bunt filmer på DVD, så vi ska nog kunna uppnå en hel del fortsatt mys och stilla liv den kommande veckan också. Välbehövligt! Jag har haft lite feber till och från och ska nog försöka hålla låg profil de närmaste dagarna.
 
Och NU mina vänner, nu är det julafton. Jag har nattugglat över till nästa dygn på sedvanligt Jenny-maner, och stökat på här hemma medan julkänslan smugit på och friden sänkt sig ytterligare. Nu är alla klapparna omsorgsfullt inslagna (även Frida uppskattar fina papper och pynt på paketen!), diverse fix är fixat och vovven vi hundvaktar inatt ligger tryggt sovande med huvudet på mitt ben. Livet är fint.
 
 
 
Nu ska jag gå upp och sova lite, så jag orkar med morgondagen. Jag önskar en god, fin, skön, vilsam och mysig jul till er alla!
 
/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0