Hur sa?

- Mamma, säg din dialekt igen!
- Vad då menar du?
- Ja men du vet, schuuuuuu på ditt sätt! På din dialekt!
- Sjuuuuu.
- Schuuuu. Schjuuuu. Äsch!
- När du säger sju, har du tungan långt bak i munnen. På mitt sätt, har du tungan nästan ända framme vid tänderna, såhär! Sjuuuuu.
- Sch...Scj... Sjuuuuu.
- Ja bra, nästan rätt! Fast u-et ska låta lite annorlunda, knip inte ihop läpparna så mycket så blir det mer likt.
- Sjuuuuuu - hahaha!
- Det där var ju riktigt bra!
- Nä mamma, det var INTE likt, jag låter ju som en gammal gubbe som satt något i halsen!
 
Jojo, det är till att vara petig och detaljintresserad. Hon leker mycket med språket, Frida. Testar variationer på ord, frågar mycket. När hon ska spexa har hon börjar slänga sig med någon slags göteborgsk-aktig dialekt.
 
Jag ser fram emot språk-läxorna en vacker dag. Men det är kanske läge att slipa lite på mina egna språk-skills tills dess tror jag. Annars kanske jag får domen "gammal tant med gröt i munnen" eller "läspande get", haha!
 
/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0