Inåtvänt?

Jag jobbar ju delvis med kommunikation. Inte så mycket som jag kanske skulle vilja, eller som jag hade tänkt en gång i tiden, men i alla fall. Olika aspekter av kommunikation hanteras i mitt arbete, helt klart. Om inte annat i samband med webbsidor och informationstexter! Härom dagen fick jag en plötsligt tydligt insikt om likheten mellan ett företags interna och externa kommunikation, och den hos en familj. Det är ju precis samma sak, egentligen. Bara på lite annan nivå, såklart. Det handlar om andra frågor. Men mönstren är desamma...

Både i famlijen och på företaget så är den interna kommunikationen ganska... navelskådande Man svänger sig med begrepp och vokabulär som de flesta känner till. Man har en kortare startsträcka, det finns en bakgrundsinformation som hjälper till. Hemma kan det t.ex. innebära att man känner till vad Frida läst, sett på TV, nyligen gjort och brukar prata om. Man vet vilka bokstäver hon säger fel på och vad hon ofta berättar om. Vips så fattar man sammanhanget snabbt, trots att informationen ibland kan vara svår att ta till sig!

Så fort det gäller extern kommunikation, gäller det att vässa till sig lite. Bli tydligare. Inte förutsätta att folk kan tolka vidare själva. Sätta fingret på exakt det man vill ha fram. När Frida pratar med släkten, vänner och bekanta, tanten på stan och ICA-kassörskan (eller vem som helst i telefon), inser jag snabbt att det jag tycker är så tydligt ofta blir heeeelt obegripligt! För de har inte kontexten klar för sig, givetvis. Frida måste jobba hårdare, upprepa, visa. För det mesta lyckas hon efter en stund.

Det är nog nyttigt (både för företag och familjer) att öva på att uttrycka sig tydligt nog för att inte bara de invigda ska hänga med....

/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0