Ett decennium - poff!

Herregud vad tid är ett konstigt fenomen. Den går fort, fort så att man inte hinner med, smyger omärkligt iväg medan man lever på och liksom tror att allt står stilla på något vis. Samtidigt innehåller den mycket om man börjar kolla bakåt. Skumt.

Nu har det gått ett helt decennium av 2000-talet. Flera andra bloggare har sammanfattat sitt decennium. Vad som varit bäst med detta decennium? Frida. Såklart. Tveklöst. Det kommer förmodligen att slå allt, alla andra år, livet ut. Bästa, bästa skatten!


Detta hände i mitt liv 1999-2009 - det urval jag kommer ihåg just nu (det blir alldeles tillräckligt långt ändå...):

1999 gick jag ut högskolan. Eller gick ut och gick ut... Det ligger ju tyvärr en oskriven C-uppsats och lite andra ströpoäng och släpar förstås. Men slutade gjorde jag i alla fall, vemodigt nog. Insåg när jag läste jobbannonser att jag hade för lite praktisk kunskap, och fick via arbetsförmedlingen gå en toppenkurs på MacMeckarna under 12 veckor över sommaren i Cross Media Publishing. Webb, multimedia och trycksakproduktion. Deras KY-utbilding till IT-pedagog startade sedan på hösten. Jag hade inte sökt men när de fick återbud bad de mig att gå den - de ansåg att jag skulle passa så bra. Jag föll för smickret och hoppade på - det har jag inte ångrat!

2000 pluggade jag alltså på Masters of Medias IT-pedagogutbildning. Gjorde praktik och jobbade extra på smarta hem-företaget Rivermen i Gävle.  Lärde känna massor av härliga människor och hade så jäkla kul! Sommaren var sinnessjukt regnig i Ångermanland, vägarna flöt bort och tiden bara gick.

2001 pluggade jag fortfarande. På våren åkte jag med vännen M till Thailand i några veckor, en fantastiskt härlig resa! Jag hade vunnit ett resepresentkort på 10 000 kronor genom att skriva en störtfånig limerick, det delade vi på och lade till resten själva. Tyvärr brände jag mig illa på axeln första dagen och gnällde sedan om det mest hela resan... Vi var i Bangkok, i Khao Lak och på Phi Phi-öarna. Har längtat tillbaka till Thailand sedan dess men inte återvänt (än).

Under sommaren reste jag igen, med vännen W och hennes då knappt 2-årige son A till Malaysia i tre veckor. hon ville inte resa själv med ett så litet barn, jag ville gärna ut på äventyr! Vi hälsade på hennes man G som det året jobbade som tävlingsproducent för Robinson-TV-inspelningarna. Coolt! Fick se en del bakom kulisserna och träffa känn-igen-disar.

Gjorde praktik på informationsbyrån Ord & Vetande i uppsala och på Lantmäteriet i Gävle under året. Avslutade IT-pedagog-utbildningen i slutet av augusti och började jobba på Högskolan i Gävle den 10 september som IT-pedagog i ett projekt. 

2002 var det mest bara jobb jobb jobb tror jag. Hur minns folk detaljerna på allt det vanliga? Jag tror att det var på sommaren detta år som min kompis M med inlånad hund följde mig till min morbrors sommarställe i Heestrand på västkusten. En mysig roadtrip som jag kan önska mig tillbaka till ibland.

2003 gick jag ned rejält i vikt, 17 kilo rann av i snabb takt under våren med hjälp av viktväktarna. Jag gjorde ett reportage för deras tidning, var snygg och stolt och sade vackra saker - som jag idag känner mig lite kräkfärdig när jag läser, med tanke på att det bara häöll i ett par år. Alla de kilona och lite till är tillbaka nu... (Men jag vet ju å andra sidan hur det ska göras och vad som krävs.)

Samma år fyllde min ganska nye kompis J 30 år i september och bjöd in mig på fest i skogen med tävlingar, middag, bastu, badtunnebad och övernattning i enkla stugor i sovsäck på liggunderlag. Med på festen var hans kompis Johan. Vi kikade på varandra festen igenom och kramade till sist ihop oss framför en brasa. Han tog mitt nummer, ringde dagen efter och sedan dess har det varit vi!

Resten av året sov jag och älsklingen hos varandra mest jämt. Vi bodde i varsitt hyreshus på samma gata, så det var mycket spring emellan. Jag gick upp okristligt tidigt och gjorde frukost till honom varje vardag - så småningom lärde han sig att det tyvärr normalt INTE ingår i min natur... Vi cocoonade en hel del kan man väl lugnt säga. Hemmamys AB.

2004
sökte vi lägenheter under våren. I maj fick vi napp och i juni började vi flytta in i en stor, charmig, mysigt två mitt i stan (där vi bor än). Flytten var ett rejält projekt och pågick bla. samtidigt som S&A gifte sig och jag och M var värdinnor med en hel del att stå i. Min projektanställning övergick i tillvidaretjänst, en tuff period där tre IT-pedagoger skulle bli två. Det slutade ganska trassligt, men jag drog en vinstlott och försökte glädja mig över det! Så här i efterhand är jag inte förvånad över att jag var lite trött efter den där sommaren.

2005 nånstans på sommaren så åkte jag och sambon till Parga i Grekland också, en mycket mysig, lyckad och välbehövlig gemensam semester på en härligt ställe! Vi tog oss också en fjällweekend i Härjedalen med tält och hela kittet, i början av oktober precis när minusgraderna började komma på nätterna. Hade fantastisk tur med vädret och det blev en fin tur med mersmak även för ovana fjällvandrare som jag.

2006 började vi prata barn. Jag blev sedan till min stora förvåning gravid snabbt och enkelt. Testade på midsommardagen och fick ett plus! Trots att jag var osannolikt trött och mådde konstant illa (dock utan att kräkas) länge, tyckte jag att det var helt fantastiskt att vara gravid. Riktigt underbart blev det när magen kom och sparkarna kändes - en makalös känsla! Jag läste gravidtidningar och tömde föräldrahyllan på biblioteket, gick profylaxkurs och föräldrakurs och var väääldigt insnöad på det hela kan man lugnt säga. Lillmagen fick åka på sommarsemester i Ljungdalsfjällen det året.

2007 föddes Frida, en kall och snöig februaridag. Hon kom 16 dagar för tidigt och 5 dagar innan jag tänkt sluta jobba, så jag åkte med lättare värkare till jobbet för att rensa rummet åt vikarien... Ganska stolligt, men viktigt just då. Kände mig lycklig och grymt oövervinnerlig efter förlossningen. Frida åt dåligt och vägde bara 2722 gram, så vi fick stanna fem nätter på BB. Pappan hann vara med en natt, sedan åkte han hem och fick 39,6 graders feber stackarn!

Jag var föräldreledig resten av året och väldigt mycket mamma. Totalt förälskad i denna lilla varelse som var vårt barn. Jag hade berg-och-dalbane-hormoner och kämpade stenhårt för att amningen skulle funka. Efter tre månaders slit med pumpning, tillägg och besök på amningsmottagningen, kom vändningen när vi lyckades sluta med amningsnappen. Det var som att vända på en hand och sedan funkade amningen klockrent och Frida började gå upp i vikt (och del-ammade tills hon var 1 år och 8 månader...). Jag älskade att vara föräldraledig på alla sätt utom att man blir lite asocial. Jag började blogga i april nån gång och gillade det skarpt!

2008 började jag jobba igen i januari. Hade rejäl separationsångest i flera månader innan, men sen gick det faktiskt riktigt bra. Pappan var hemma med Frida och mös tills det var dags för dagis i augusti. Frida trivdes superbra där redan från början. Det kändes bra att hon redan då hade tillräckligt med språk för att kunna göra sig tydligt förstådd. Jag var fortfarande väldigt mycket mamma, det får man säga.

2009 har rullat förbi snabbt! Vi har kommit in ordentligt i hämta-lämna-livet. Frida är störtskön att vara med, och jag fortsätter att vara nöjd med att låta mammalivet ta stor plats. Vi har sökt hus men tappade farten i somras när sambon blev varslad. (Nu väntar dock nytt jobb för honom.) Vi gjorde en roadtrip i somras till Kålmården, Astrid Lindgrens Värld och annat skojsigt. En mysig semester!

2010 kommer runt hörnet nu. Spännande!

GOTT NYTT ÅR till er alla därute!


/Jenny

Kommentarer
Postat av: Marielle

Fin krönika!



GOTT NYTT ÅR!



Vi hörs 2010, kram Marielle

2009-12-31 @ 12:47:29
Postat av: Jenny E

Marielle: Jag trodde INTE att nån enda skulle orka läsa allt det där babblet. =) gott nytt år du med - hur går det med magen?

2009-12-31 @ 13:21:40
URL: http://busblomma.blogg.se/
Postat av: Ninni

Hej Jenny!

Du undrade om min almanacka.

Här kan du beställa www.personligalmanacka.se

Gott nytt år!

2010-01-01 @ 13:54:49
URL: http://blogg.alltombarn.se/ninni/
Postat av: Marielle

Klart jag orkar läsa - det är ju intressant babbel! ;) Magen växer och mår bra, oförskämt bra nästan, men jag är trött, trött, trött... Man kan ju inte bara lägga sig på soffan när man kommer hem med en nästan tre år gammal tjej ;) Men känner mig piggare nu när jag varit ledig sen den 18/12!

2010-01-01 @ 22:41:50
Postat av: Karin

så roligt att läsa din krönika, Jenny! Hoppas att ni får ett riktigt gott nytt år 2010, hela lilla familjen!

2010-01-10 @ 19:56:52
URL: http://www.karinrolennordstrand.se

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0