Sommarhelgen

Som jag skrev, så hade vi det riktigt högsomrigt härligt i helgen som gick. Faster A och pappan surfade. Det var pappans första försök, så han badade ju därmed en del - men i våtdräkt. Utöver det höll han sig torr, men alla andra plaskade omkring mer eller mindre. Vissa tog bara nåt enstaka dopp (t.ex. farmorn och farfarn), andra befann sig i vattnet mer ihållande (kusinerna framför allt).

Jag själv hann med rätt många dopp - och felra hade det blivit om det inte vore för de eländes brillorna jag måste dras med fortfarande! Jag lyckades "lura med mig" Frida på ett långdopp till sist på lördagen - började med att bära ut henne på axlarna, långsamt trixa med henne att vilja balansera på mitt ben med fötterna under vattnet och till sist sätta sig (och därmed doppa sig). Till sist plaskade hon till och med och stod på bottnen! Men mest körde hon landkrabbestajlen stenhårt.

Frida spanar skeptisk ut över vattnet. Det är säkert kallt. Och vad motorbåtarna väsnas!!


Vem har sagt att man måste ut i plurret med en badring? Frida spanar på kusinerna.

Man kan väl uttrycka det som så - Frida är inte typen som riskerar att springa ut i vattnet och drunkna sådär genast när man kommer i kontakt med havet... Dels ville hon inte mer än doppa fotknölarna frivilligt, dels är hon fantastiskt fascinerande störd över att promenixa runt barfota i sanden. Hon går bredbent, stelt och besvärat som om hon bajsat på sig, det är obetalbart roligt att betrakta!

Pappan och Frida metade en stund från bryggan också. De använde helt prima färskt korvbröd som bete - men Frida var eftermiddagshungrig och snaskade glatt i sig det mesta själv! Hon skrattade kopiöst och tyckte det var heltokigt att hon käkade upp fiskarnas mat.

Fiskebetet som blev mellis helt oförhappandes.

Det var hot, hot, hot hela helgen. Solkrämstuberna fick jobba hårt, Frida hade en härligt pasta av sand och kräm på kroppen mest hela tiden. (Duschen på söndagskvällen var U N D E R B A R T efterlängtad måste jag säga.) Till och med jag (solskyddsfaktorns väktare och sola-klokt- tjatmoster nummer ett - man blir så av att förlora sin mamma i hudcancer) lyckades blir lite röd på ena axeln, och pappan än mer. Det ÄR väldigt skönt att få några sådana där "oj jösses det är verkligen sommar"-dagar, särskilt i början av semestern. Även för sådana

Jag petade på Frida nån tröja eller klänning mellan varven som skydd, men mest var hon mer eller mindre klädlös. Härligt. Hon passade på att öva på det kommande livet som blöjlös, framför allt på söndagen. På förmiddagen kissade hon ned alla trosor vi hade med minst en gång (samt nåt golv, studsmattan och kanske nåt annat). På eftermiddagen höll hon sig faktiskt helt torr (bravo!) - men larmade typ fem gånger i timmen att hon skulle kissa. Minsta känning innebar att hon snabbt blev utlyft i busken med rumpan bar, för klämma allt ifrån några enstaka stackars droppar till riktiga strålar... (I stan blir det oftast svårt med lika frekvent toaspring, och mycket riktigt har Frida valt att köra med blöja idag.)


Gräsmattan är nästan vackrast oklippt... --- Frida fyller på vätskebalansen!

Somrigheten verkar fortsätta. Snart har vi kommit till ett sådant där läge när man slutar kolla vädret på morgonen, bara förväntar sig att det ska vara fantastiskt. soligt och varmt och torrt. Då brukar det slå till och blir regn och rusk. Bokläsar-väder, leka-med-lera-väder, baka-nåt-enkelt-väder, titta-på-TV-väder. Eller vad man nu vill hitta på. De dagarna kommer ju också - och mig gör det inte så mycket. Faktiskt.Tokvarmt och vackert är ganska stressande - jag svettas som en gris och man MÅSTE hitta på nåt treeeeevligt då. Det är nästan mer avslappnat ledigt, när inte kraven blir så stora.

/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0