Egen plats


Glada tjejer som gillar varandra! (taget på lediga dagen igår)

Frida har ju inget eget rum. Än. Vi bor i en stor tvåa och då blir det så. Men det betyder förvisso att alla rum är hennes. Också. Leksakerna har sina egna platser både i vardagsrum och kök, sängen i sovrummet.

I köket säger hon att pallen som står framför hennes bokhylle-hylla är hennes skrivbord. Den klättrar hon upp på och sitter och pysslar med sina grejor i hyllan. Igår morse när hon vaknade, stod sovrumsdörren lite öppen. Frida satte sig upp, kikade ut mot vardagsrummet där hennes leklådor och gunghäst står och sa glatt: "Titta, jag sej mitt jum (= ser mitt rum)!" Jag undrade om det där verkligen var hennes rum. Frida svarade lika glatt "Jaa mamma, de ääää dä!" (Och förutom leklådorna och gunghästen finns barnboksplatser i bokhyllan, en studsmatta, ett lektält, en rid-tiger, ett par barnfåtöljer, spel och pussel - jag håller med om att tyngdvikten är åt lekrum snarare än nåt annat ibland...)

När Frida mornat sig lite tassade hon ur sängen på bara fötter, sträckte ut handen mot mig och sa: "Komma å leka mina sakej?". Hjärtat, det är klart jag ska leka med dig och dina saker! Det frågar hon ofta nu, och så regisserar hon med hård hand hur man ska delta och vad man ska göra. Hon kan konsten att (åtminstone försöka) bossa runt folk, den där lilla människan.

/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0