Medicin-mästaren

Frida är verkligen BÄST på att ta medicin just nu! Hon bara tar den. Utan knot. Sväljer flytande Alvedon eller i det här fallet Penicillin när vi serverar, och gör det hon ska. Låter mig pensla hennes just nu halvsvampig tunga med vichyvatten (även om hon i det fallet grimaserade lite illa). Andas in sin astmamedicin (nu till och med utan ansiktsmask, trots att de inte brukar kunna ta bort den förrän kring 3-årsåldern) hur enkelt som helst, även fast hon inte använt den på i stort sett hela sommaren. Det är GRYMT skönt.

Hon var inte riktigt fullt lika bra på att låta labbsköterskan ta blodprov idag, dock... Fick först beröm för att hon glatt skuttade in och babblade glatt. Men är hon fick klart för sig vad som skulle göras, var det TVÄRSTOPP. Hon skrek, grät så tårarna sprutade och kramphöll ihop sin lilla näve så att ingrarna vitnade. Jag förklarade noga vad som skulle göras och varför, men det hjälpte inte. Sköterskan ville skicka ut oss igen men jag stod på mig, förklarade att det är mer vilja än skräck och kommer att gå över snabbt efteråt. Bara att göra, liksom. Kör.

Till slut tjurhöll vi Fridas lilla tass, bände upp fingrarna och fick provet taget. I samma sekund som det var klart, kikade hon nyfiket på "sugröret" som blodet åkte upp i och var nöjd med att få ett plåster. Leendet kom snabbt tillbaka, hon berättade nogsamt att jag lovat henne glass efteråt, och lekte med sin lilla groda som hon fick för genomförd prestation. Sköterskan sa "Ja, mig lär hon väl inte vilja titta på igen" men jag frågade om de var kompisar igen nu och ja, jo, det tyckte Frida att de var. Den förvånade sköterskan fick till och med en hej-då-kram, så det var nog ingen större skada skedd! Och provet var finfint, inga konstigheter.

Men nu blir det alltså antibiotika till lilla fröken i 7-10 dagar. Jag känner mig fortfarande tveksam - urinprovet var ju från en sådan där klistra-på-snippan-påse, så det lär ju ha kunnat komma skrutt från huden också i det. Och en unge som bajsar i blöjor, får ju inte bara bajs i bakre delen av rumpan... Men vad fasen. Nu rullar vi på med detta.

/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0