Del 15: Berätta om en av dina favoritböcker

Den här delen av berättarkalendern är nåt att bita i, vill jag lova. Jag har en bokhylla som inte är av denna värld. Proppfull! Och då har jag ändå rensat bort kanske tre hyllmeter när vi flyttade.

Jag älskar böcker. Böcker väcker ett vill-ha-begär i mig. Jag kan inte låta bli att köpa fler, trots att jag har så många och inte riktigt får plats med fler. Jag gillar att låna på bibblan också, men vissa böcker vill jag liksom HA. Jag kan gå i evigheter i bokhandlar och bara titta och vara. Att ha utvalda, omtyckta men olästa böcker i egna hyllan är som en slags skatt.

Jag älskar att läsa också. Faktiskt är kärleken till böcker och kärleken till läsning inte riktigt samma sak, även om det låter konstigt. Jag läser alldeles för lite numera nämligen. Dels minskade det när Frida kom och det blev svårare att ligga och läsa på kvällen med ljuset tänt, dels knycker datorn en stor del av den tid som jag förr lade på att läsa böcker. Så jag vill HA böckerna, men tar mig nu inte alltid tid att faktiskt LÄSA dem. Fast lusten finns där, och när jag väl läser gör jag det oftast på samma sätt som jag alltid brukat; intensivt, ofta, uppslukat.

En favoritbok, var det ja.

Många av mina älskningsböcker läste jag när jag var barn eller ungdom. Då klämde jag nästan en bok om dagen. Mamma lånade en tjock bunt åt mig, och varannan helg när jag var där så bytte jag till en ny omgång. En som jag fortfarande minns förtjusningen över är Ronja rövardotter.

Jag är mycket förtjust i nästan allt Astrid skrivit, men Ronja slog an något speciellt. Jag gillade själva sagodelen av det hela, lite mystik och övernaturlighet fick gärna vara med då och så är det nog ännu. Men mest tror jag att jag kände mig på något vis besläktad med den där obändiga ungen med det vilda håret, som var envis och viljestark, som gjorde saker på sitt vis och inte alltid som hon förväntades, som inte hade något emot att vara ensam och som visade starka känslor.

Jag längtar efter att få läsa den för Frida!
Och ja, den står i bokhyllan. Redo.

/Jenny



Kommentarer
Postat av: Lillemor

Jag vill läsa den för Elias också. Det är en härlig bok!

2011-12-15 @ 23:49:05
Postat av: Jenny E

Lillemor: Eller hur? =)

2011-12-16 @ 01:41:56
URL: http://busblomma.blogg.se/
Postat av: Marielle

Ronja Rövardotter är min favoritbok alla kategorier. Ända sedan pappa läste den för mig som fyra-femåring tills nu när jag ser filmen ihop med min dotter! Jag älskade den så mycket att den lästes om flera gånger... Och jag sov överst i våningssängen, mycket klättrande för pappa blev det ;-) Jag lärde mig läsa tidigt och tragglade mig igenom Ronja så fort jag kunde.



När filmen kom på bio var jag sex år, åldersgränsen var sju år. Min lillebror fick gå med min farbror på en tecknad film medan pappa, mina kusiner (en av dem var med vid älgincidenten) och jag gick på Ronja. Minns hur jag en bra stund satt och oroade mig över att någon skulle komma och kasta ut mig. Men sedan - magi!



Som vuxen har jag några favoriter i samlingen:

Harry Potter - på riktigt, jag älskar dem

Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross - underbar i historisk miljö

Sagan om Valhalla av Johanne Hildebrandt

Svärdet & spiran av Ken Follet



Jag gillar böcker med historiska teman och klurigheter, t ex Kate Mosse & Dan Brown. Serien om Släkten med olika författare har jag läst de första delarna av.



Lättsmält, rolig, tjejig litteratur gillar jag också. Lisa Jewell, Marian Keyes, Sheila O'Flanagan & Sofie Kinsella är författare jag gillar i den genren.



Jag är inte mycket för "fin" litteratur - underhållning ska det vara!

2011-12-17 @ 00:19:51
Postat av: Jenny E

Marielle: Vad kul - Ronja verkar vara en favvo för många. Och jag gillar också Harry Potter-böckerna på riktigt. :-D Och Dan Browns böcker är ju tokspännande!

2011-12-17 @ 02:24:48
URL: http://busblomma.blogg.se/
Postat av: faster Lisa

Ja när det gäller böcker man kommer ihåg så handlar det tydligen också mycket om situationer eller relationen till en kär person. Jag läste de första HarryPotter böckerna med äldsta sonen då han var liten och det var så mysigt! Med yngsta sonen har HarryPotter filmerna varit gemensamt nöje. Han har svårt med egen läsning pga dyslexi så vårt mysiga gemensamma intresse är äventyrs filmer av alla slag typ IndianaJones/Sagan om Ringen

Själv kommer jag ihåg KullaGulla serien som min kära far läste högt för mig. Inte alla delarna men bra många innan jag själv tog över läsningen.

Jag läste också böcker av Rosamunde Pilcher och gav sedan dessa till min underbara mormor och de blev en favorit för henne. Då hon dog kom flera av dessa böcker åter till mig,ska nog kika lite på dem igen!

Kram till er alla tre! Lisa

2011-12-17 @ 13:57:32
Postat av: Jenny E

Lisa: Åh, vad roligt att du delade med dig, tack!

2011-12-18 @ 01:44:32
URL: http://busblomma.blogg.se/

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0