Del 4: Berätta om en person som du beundrar

Oj hoppsan, nu har jag redan hamnat snett i ordningen... Inlägget i berättarkalendern som skulle komma 4 december, kommer istället nu den 5 december. Jaja. Så får det vara.

Berätta om en person du beundrar, alltså. Den var lite klurig, faktiskt. Det finns många jag beundrar, både nära vänner och offentliga personer. Vem skulle jag välja att skriva om?

Men så plötsligt kom jag på det.

Ni förstår, jag snubblade härom dagen över en blogg - http://skitungarna2011.blogspot.com. Den skrivs av två unga tjejer som tagit hand om sisådär tretton före detta gatubarn i Uganda. Tretton grabbar som inte bara haft en obegripligt tuff uppväxt, utan sedan också misshandlats och behandlats oerhört illa av den person som skulle ta hand om dem.

De här helt vanliga svenska tjejerna åkte ned till Uganda för att skriva C-uppsats i sin socionomutbildning och blev liksom kvar, om jag fattat det rätt. De var tvugna att agera. I det här inlägget kan du läsa mer om bakgrunden till det hela. Jag är så imponerad avderas handlingskraft, deras mod, deras engagemang. Världen behöver fler sådana människor!

Givetvis behöver Emma och Therese (som tjejerna heter) pengar. Det kostar nästan 15 000 kronor i månaden att driva det här oerhört behjärtansvärda projektet! Läs mer om kostnaderna och deras behov här.

Det finns många saker att ge pengar till. Det finns barn i Sverige som har det tufft. Det finns sjukdomar som behöver medel för att kunna botas. Det finns fattiga människor med skriande behov både här och där. Men om ni har en liten peng över då och då, är det här något väldigt konkret att kunna skänka till. Kom ihåg: Det är bättre med en överföring på 50 kronor än inget alls.

Jag beundrar människor som gör skillnad i livet.
De gör de här tjejerna. Ordentligt.

/Jenny

Kommentarer
Postat av: Marielle

En person jag beundrar - svårt...



Jag beundrar mina föräldrar för att de trots sin skilsmässa för massa år sedan är de bästa av vänner.



Jag beundrar min M för att han står ut (...och för en massa vanliga kärleksklyschor).



Jag beundrar mina barn för att jag trodde det var omöjligt att jag skulle få två så fina...



Jag beundrar matematiker och tekniker för att de behärskar det svåraste jag vet.



Jag beundrar läkare som tar sig an utmaningen både att utbilda sig och arbeta med så stort ansvar.



Jag beundrar de som arbetar ideellt med saker de brinner för - de är såå viktiga och värdefulla.



Jag beundrar världen när det kommer snö på den...



Jag beundrar konstnärer för att de kan förmedla det de vill med sina händer.



Jag beundrar lärare på högstadiet för att de orkar med ungdomarnas attityd.



Ibland beundrar jag mig själv för att jag orkar med en tuff högskoleutbildning med två små barn - men det är inte mer heller, det är precis på gränsen.



Jag beundrar andra människors tålamod, verkligen, verkligen...

2011-12-06 @ 13:10:42
Postat av: Jenny E

Marielle: Toppenlista! =)

2011-12-07 @ 00:40:59
URL: http://busblomma.blogg.se/

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0