Del 7: Berätta om ett av dina favoritfotografier

Berättarkalenderdags igen. Idag är det ju en hel OMÖJLIG kategori! Suck. Jag älskar fotonn och har väääldigt svårt att välja ETT enda. Och då helst ett som jag kan visa här, för det blir ju roligare då.

Om jag bara hittat diabilden, skulle jag ha valt ett foto av mig och min morfar som jag älskar.

Bilden är från 1972 skulle jag gissa, och den har hunnit bli lite blekt. Vi sitter i gräset vid en vägkant, och bilden är tagen bakifrån. En liten person, en stor. En ung, en gammal. En med lockig kalufs, en väldigt tunnhårig med keps på sniskan. En med liten klargul klänning och vita strumpbyxor, en med beiga långbrallor och (som nästan alltid) en rutig bomullsskjorta med uppkavlade ärmar. Vi tittar lite åt vänster. Vi väntar på nån slags parad som ska komma åkande, om jag minns rätt.  Morfar röker pipa och håller i kopplet till sin tax Tobbe som slagit sig ner i gräset bredvid honom. Alltid bredvid honom.

Det är något rörande över den där lilla knatten som är jag, och kontrasten mellan den lilla nya människan och den gamla rynkiga. Bilden liksom lyfter fram en gemenskap, en enkelhet.

Men nu hittade jag ju inte diabilden. Rackarns! Haha.

Då kom jag istället att tänka på det här fotot:


Bilden är tagen i Thailand för ett år sedan, på en utflykt till Poda Island. Folktomma stränder, ljus och luft och energi! Frida och pappan, mina älskade människor, njuter av friheten, av avkopplingen. Det finns tid, det finns lek, det finns plats. Ljuvligt att tänka sig tillbaka!

/Jenny

Kommentarer
Postat av: Eva

halkade in här i dag, och börjar med nr 7. Kanske tar jag någon dag innan 7. Om jag hinner. Jag måste ju hinna spela Wordfeud också, och peta in en pinne i brasan så den inte slocknar.

Kort inlägg skulle det vara. Inte min starka sida.

MEN ett av mina favoritfotografier, hm...det är ett från någon sommar, kanske förra, eller förra ändå, och jag och mina döttrar är ute med båten, och solen bara glittrar på havet, nej förresten, det är när vi bogserar varandra med rep mellan gummibåten och gummimadrassen, vi ligger och flyter i viken, det är varmt i vattnet (=18 grader), solen glittrar på vattnet, måsarna, vågklucket, allt är bara sommar och frihet och på stranden står kaffetermosen och väntar och bullar med äppelskivor i, inga måsten finns i hela världen och sommaren är i sin börjigaste början.

2011-12-08 @ 21:14:00
URL: http://trollrike.blogspot.com
Postat av: Marielle

Nästintill omöjlig uppgift...



Ett favoritfoto från förr är ett på mig och min kusin K, fyra månader skiljer mellan oss. Fotot föreställer oss sittande på deras altan, med varsin glasspinne och glass i hela ansiktet. Det har liksom etsat sig fast...



Från de senaste fem åren finns det många men favoriten just nu är ett iPhone-foto från förra året med lillebrors första pulkatur i storasysters famn. Dålig kvalitet men värt att älska :-)

2011-12-08 @ 22:46:38
Postat av: Jenny E

TACK Eva och Marielle - fint!

2011-12-09 @ 00:40:24
URL: http://busblomma.blogg.se/
Postat av: Karin

Så målande du har beskrivit bilden av dig och din morfar (min morbror :) ). Jag har redan, i huvudet, en målning klar av bilden! Kan nog bli en färdig tavla i någon form framöver. Jag minns honom så väl, alltid med någon av sina taxar.

2011-12-09 @ 12:40:19
URL: http://www.karinrolennordstrand.se
Postat av: Jenny E

Karin: Tack för snälla ord! Det låter spännande, lova att hojta om det verkligen blir en tavla så jag får kika. =)

2011-12-09 @ 13:57:15
URL: http://busblomma.blogg.se/
Postat av: Karin

Lovar.

2011-12-09 @ 14:28:32
URL: http://www.karinrolennordstrand.se

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0