Del 8: Berätta om ett av dina favoritplagg

Ännu ett inlägg i berättarkalendern, denna gång om ett favoritplagg.

Jag minns ett rosa flanellnattlinne. Det var i gammal-farfarsskorta-modell, rymligt och underbart gosigt och långt ända ned till tårna. Jag ÄLSKADE det. Jag hade det så länge att det max räckte till knäna när jag övergav det. Då var det nött och blekt och liksom... klart. Då fick det leva vidare som putstrasor i nån låda i städskåpet. Fortfarande ibland kan nån rosa lite mjuk tygsnutt dyka upp i puts-sammanhang.

Jag fick nattlinnet av min mormor. Fast det är köpt i någon slags livsglipa. Det var första gången jag fick pengar av mormor och fick gå på stan med mamma och välja min julklapp själv, istället för att hon ordnade det. Lyxigt för att jag kunde välja VAD jag ville, men underligt för att det bröt alla vanligheterna. Hon var trött och orkade inte, helt enkelt.

Jag var fjorton år och min mormor skulle inte få leva så länge efter det.

Lite mer såhär till vardags är det ju mysbyxor som är mitt favvoplagg. Faktiskt. Mjuka, plyschiga, accepterande, bekväma, okomplicerade. Jag har flera olika, gemensamt för dem är att de välkomnar mig hem. Direkt när jag kommit innanför dörren, byter jag om till mysbrallor och livet blir lite lättare. (Och ja, det gjorde jag även när jag befann mig i rätt kropp.)

/Jenny

Kommentarer
Postat av: annelie

Ofattbart hur hinner du allt. Jag hinner knappt städa hemmet, skriva julkort, laga mat och framförallt umgås med familjen.Ni alla andra hur hinner ni med er familj eller är det datorn som gäller? Skriv och berätta hur ni sköter om familjen eller kör ni slut på er helt ????

2011-12-09 @ 10:13:02
Postat av: Marielle

Ha, ha - mysbyxor är det första jag också tar på mig när jag kommit hem ;-) Älskar dem! Helst i velour, har förstört ett par med målarfärg och slitit ut ett par så det är hög tid att komplettera samlingen.



Har nog inte något riktigt favoritplagg annars. Men jag älskar egentligen jeans, med stretch, men svåååårt att hitta några som sitter snyggt tycker jag. Midjan är mitt största problem. Gillar vardagskläder bäst, tröjor, avslappnade klänningar & tunikor. Har väldigt svårt att klä upp mig, känner mig ofta utklädd. Kan få panik inför ett finare kalas. Men "vardagsfint-snygg" tycker jag om - inte för sirligt, slinkigt och högklackat - mer jeanskjol/jeans och boots. Tyvärr är min garderob som ett stort svart hål, men inte tomt, nejdå - det bara känns så. Massa kläder som är omoderna och inte passar! Inte unnar jag mig nåt nytt heller...

2011-12-09 @ 10:50:46
Postat av: Eva

"De välkomnar mig hem". Va fint! Jag drar också på mig mysbyxor det första jag gör, när jag kommer hem.

Och så tar jag av mig alla ringar och alla armband utom ett, och klockan.

Ett favoritplagg. Direkt tänker jag på farsans gamla mockajacka.Den hade många fickor, bra att samla grejer i. Vi samlade på mycket där ute på ön. Stenar, karbinhakar, gamla muttrar, kottar, tändstickor, fickkniv, ja allt skulle vi ha med oss i fickorna, mina barndomskamrater och jag.

Farsans mockajacka finns inte längre. men i somras, på en loppis, köpte jag en annan mockajacka för 30 pistoler.

Den blir aldrig som farsans, men den duger.

2011-12-09 @ 10:57:45
URL: http://blogg.gd.se/stjarnklart/
Postat av: Jenny E

Annelie: Jag hinner inte allt. Jag prioriterar bort en massa praktiskt jox (good enough liksom, ingen måste ha kammade mattfransar för att leva) och fokuserar på familjen - och sen tar jag datortimmarna när de andra somnat. Jag har en sambo som gillar att lägga sig tidigt och jag gillar att nattuggla, så där köper jag mig några timmar som jag äger själv.



Just nu är jag klart överstressad, och då slår det ofta över och så gör jag något helt annat - som att gå med i en berättarkalender. =) Men den inspirerar mig och att skriva är för mig att få utlopp och få ny energi!

2011-12-09 @ 14:06:20
URL: http://busblomma.blogg.se/
Postat av: Jenny E

Marielle: Känner igen mig väldigt mycket i din beskrivning. Har också svårt att känna mig bekväm i finkläder.



Eva: Tack för ditt inlägg! Tänk vad mycket minnen det finns kopplat till olika saker, och hur lätt de kan triggas fram.

2011-12-09 @ 14:11:14
URL: http://busblomma.blogg.se/

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0