Del 9: Berätta om en av dina favoritlåtar

Jag är ju ingen musikperson. Det får man nästan inte säga, det anses lite märkligt att nästan inte lyssna på musik!

Alltså, jag GILLAR musik. Absolut. Och jag lyssnar ju såklart - men alltmer sällan på eget initiativ. Det blir mindre och mindre med åren. Jag går liksom sällan själv och sätter på en skiva. Och ibland när jag lyssnar på nåt, kan jag komma på mig själv med att jag tänker på annat och liksom inte hört nåt på en stund.

Jag har alltid både gillat och tyckt att det är okej att ha det tyst. Kanske för att jag ofta jobbat med mycket kontakter med människor och prat och jäkt och sådant som skapar brus i skallen. Eller kanske bara för att jag själv babblar så mycket att jag gillar kontrasten, vad vet jag!

Mina favoriter är Bo Kaspers Orkester. Lööööv them. Har typ alla skivor.

Men jag kom nu inte att tänka på någon av deras låtar, utan på en sång jag älskade som liten och nu älskar att sjunga eller spela för Frida. Jag har alltid tänkt att den DÄR sången, den vill jag spela för mitt barn om jag får ett nån gång. Det är nåt med den, som slår an en sträng inuti mig. Jag blir sorgslig och ömhjärtad. När jag sjunger den för Frida blir jag ofta darrig på rösten med en tår i ögat, av många känslor som trängs.

Mitt lilla barn av Jojje Wadenius:

Ett barn ska jag ha när jag blir stor
Med smala ben och mjuka skor
Små vassa tänder och skära händer
Mage som en sockertopp
Och ljusbrunt hår precis rakt upp

Och jag ska köpa saker varje dag
Så många som mitt lilla barn vill ha
Och skrika ska mitt lilla barn få göra
För skrik tycker jag om att höra
Och bråka hela dagarna
Skrämma kor i hagarna

Men ska jag säga
Akta dej för eld och djupa vatten
Spring aldrig aldrig bort från mig
I den svarta natten

Ett barn ska jag ha när jag blir stor
Med smala ben och mjuka skor
Små vassa tänder och skära händer
Mage som en sockertopp
Och ljusbrunt hår precis rakt upp

Och vi ska busa mycket varje dag
Mitt eget lilla barn och jag
Och skrika som gorillor ska vi göra
Hoppa runt och skrämma folk
Ni ska få höra
Och vi ska bita dom i benen
Binda fast dom vid den stora stenen

Men ska jag säga
Akta dej för eld och djupa vatten
Spring aldrig aldrig bort från mig
I den svarta natten

Ett barn ska jag ha när jag blir stor
Med smala ben och mjuka skor
Små vassa tänder och skära händer
Mage som en sockertopp
Och ljusbrunt hår precis rakt upp

Och om mitt barn får ont i magen några gånger
Ska jag sjunga för det jättefina sånger
Och jag ska byta blöjor på mitt barn
Och sätta på små kläder
Och världens minsta gummistövlar
Ifall det blir dåligt väder

Men ska jag säga
Akta dej för eld och djupa vatten
Spring aldrig aldrig bort från mig
I den svarta natten

/Jenny

Kommentarer
Postat av: Eva

Först tänkte jag Bruce. "Cover me". Den ger mig danslust, energi, glädje, och jag kan inte låta bli att dansa häcken av mig till den.Den väcker den Vilda i mig, och hon behöver komma fram lite oftare.

Men så tänkte jag på Taube. Hela mitt liv har Taube funnits med i mina olika familjer, och i min egen så småningom. "Calle Schewens vals", det är Midsommar på ön, det är havet och "min egen blommande ö", det är juninattsskymning som sänker sig varm, och allt det äger jag. Och det är min Lycka.

Tack för ditt fina initiativ till den här skrivkalendern. Det är himlade kul.

2011-12-10 @ 14:16:19
URL: http://blogg.gd.se/stjarnklart/
Postat av: Marielle

Nästintill omöjligt... Någon favorit kan jag inte komma på men



Låtar i urval med glada minnen:

Kärleken förde oss samman - Ulf Lundell

Måne & sol - doppsalm på båda barnens dop

En kväll i juni - Lasse Berghagen

Life is life - Opus, har etsat sig fast sedan jag var liten

Främling - Carola, min första idol efter smurfarna ;-)

Det lille N 20 månader sjunger: aj aj buff buff, tipp tapp



Just nu:

Julmusik :-)

2011-12-16 @ 23:58:53
Postat av: Jenny E

Marielle: Carola-idoltiden har vi visst gemensamt! Oh vad jag tyckte hon var bra, samlade på klipp och allt. =)

2011-12-17 @ 02:18:54
URL: http://busblomma.blogg.se/

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0