Övertydligt, skulle man kunna säga

I morse hade Frida gått ifrån gårdagens 50 vattkoppor till 185 st! Hon är alldeles knögglig, och några fler har poppat upp sedan dess också så jag skulle gissa att hon kommit upp i 200 vid det här laget. Nu börjar det se "på riktigt" ut, som ni förstår.

(Jag räknar dem inte bara för att jag är lite störd, haha, utan för att man ju lär försöka ha koll på när det inte längre kommer nya. Så fort de befintliga torkat ut och inga nya kommer, börjar hon ju bli mogen för att släppas ur sin karantän.)

"Håll barnet svalt" står det när man läser om vad man kan göra för att underlätta. Jojo. Det är tjugosju varma grader ute (i skuggan) och lika mycket här inne trots korsdrag. Tur att vi just fått ett gäng tunna, fladdriga, mjuka sommarklänningar efter lilla B! De kommer väl till pass nu.

Det är lite synd om Frida, men hon har ingen feber idag och klagar inte mycket alls. Mest verkar hon tycka att det är lite spännande att ha vattkoppor, faktiskt. Hon tittar i spegeln, känner på dem och skrattar åt sig själv.

Matlusten är dock inte på topp så jag har nyss varit ute och bunkrat festis, jordgubbar, passionsfrukt, gröna äpplen och vindruvor - sånt går i hyfsat. Vi smörjer de elakaste ställena med Elisabeth Arden Eight Hour Cream (det hjälper, säger Frida - provades av en slump!), har köpt alsollösning och antiseptisk kärm. Vi har dessutom kylbalsam som vi inte provat ännu.

Hon har dock en särskilt dum prick i ögat stackaren, och en massa i och bakom öronen, och ett gäng i rumpestumpen. De är av förklarliga skäl lite svårsmörjda, så nu har jag köpt flytande Clarityn som ska hjälpa mot kliet. Intages ikväll, för risken finns tydligen att man blir lite såsig av den...

Nu ska jag duscha fröken pricklund, så hon får lite svalka och en ren hud med mindre risk för klia-sönder-infektioner. Ha en skön fortsättning på långhelgen i detta härliga väder!

/Jenny


Kommentarer
Postat av: Malin

Hejsan! Stackars Frida! Jag vet när våra 2 flickor fick vattkoppor så fick vi nåt klådstillande utskrivet från vårdcentralen som gjorde att det inte kliade så mycket. Hm, kommer bara inte ihåg vad det hette nu. Det var ingen salva eller så, utan nån medicin som barnet drack. Har för mig att vi tyckte att det hjälpte lite grann. Kanske kan vara nåt för Frida? Kram på er alla i den lite jobbiga värmen :-)

2011-06-05 @ 09:29:59
Postat av: Jenny E

Malin: Finns olika antihistaminer, vi köpte receptfri Clarityn flytande på apoteket efter inrådan från sjukvårdsrådgivningen. Nu är mest problemt att de som kliat värst gått sönder och gör ont... =) Men hon klagar ganska lite ändå.

2011-06-05 @ 21:02:08
URL: http://busblomma.blogg.se/

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0