Kollad men oklar

Jag var alltså hos läkaren i förmiddags med min bulliga hals. Överviktskilona döljer den rätt mycket, men när jag lyfter hakan syns den tydligt. Det ser ut som om jag har en stor vindruva under huden, ungefär. Eller en halv pingisboll. Piffigt värre.

Läkaren kände och klämde och kikade. Han tror att det är struma, eller möjligen en halscysta. Troligen inte elakartad, för att den är lite rörligare än vad elakartade knölar brukar vara. Men säker kan man ju inte vara.

Jag blev ivägskickad til labb och tog tuuusen prover; urinkoll, blodtryck, och blod i massor för att kolla njurar och blodsocker och levervärden och jag vet inte allt. Plus sköldkörtelvärdena såklart! Jag får ett brev hem när svaren kommit. Jag får också remiss till sjukhuset, för att göra en isotopundersökning där jag ska dricka radioaktivt jod. Mumseimums vad det låter smarrigt. Urk. Sedan blir det antagligen medicinering och troligen kan det bli fråga om operation av själva knölen.

Läkaren trodde den smygfeber jag haft på mornarna i över en vecka kan ha med detta att göra. Likaså kan jag uppleva att knölen trycker på strupen - och det gör den, litegrand. Jag har i ett par veckor känt mig mer andfådd än vanligt, och jag känner att det retar lite och är obekvämt i halsen.

Jahapp. Jag får helt enkelt vänta och se. Och hålla tummarna.

Jag jobbar på att elända mig så lite som möjligt, se till att hålla katastroftankarna på mattan. De får spreta lite en stund, sedan samlar jag ihop dem och håller mig till verkligheten. Jag vet ju egentligen inget ännu.

Men hjälp vad trött jag blev på eftermiddagen och kvällen! Även fast jag fått brett och väldigt oklart besked, släppte nog en del spänningar. Gääääsp.

/Jenny


Kommentarer
Postat av: Sofie

Stackars dig, du ska se att det ordnar sig. Jag har druckit jod, inte gott, men det vaersta aer att man maaste typ dricka massor paa 5 minuter. Kram.

2011-09-28 @ 01:19:53
Postat av: Karin

Jobbigt Jenny, men det går säkert bra. Går själv och väntar på op av en "ofarlig" liten knöl, så jag föstår så väl känslan. Kramar till dig och lilla Frida.

2011-09-28 @ 10:52:09
URL: http://www.karinrolennordstrand.se
Postat av: Jenny E

Sofie: Ja, jag kan tänka mig att det är jobbigt. Men det är väl liksom bara att göra...



Karin: Tack - och lycka till med din egen operation!

2011-09-28 @ 12:25:07
URL: http://busblomma.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tycker att du verkar hålla en bra nivå på din oro! Och skönt att du fick en så snabb läkartid. Nu håller vi tummarna!

2011-09-28 @ 16:21:25
Postat av: Jenny E

Anna: Tack!

2011-09-28 @ 22:33:42
URL: http://busblomma.blogg.se/

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0