Det här med att vara stor tjej

Vi påskar omkring hos morfarn för tillfället.

Frida är sååå nöjd; tågresa, påskgodis, äntligen mys med morfar och M, och inte minst lek med "inlånekusinerna" L (2,5 år) & L (2 år) hela långa dagen idag! Frida har fått vara stortjej och har skött det riktigt bra faktiskt. Lånat ut, förklarat, visat. När hon skulle sova ikväll, kom det dock lite underläppsdarr över att jag berömt L och inte henne när de ritade. Lite ovan och avis när mamman lägger uppmärksamhet på någon annan, tror jag bestämt?

När L skulle sova middag, var det lite trixigt att hitta ro eftersom Frida fick vara uppe. Lösningen blev att Frida helt sonika fick vara med och "natta". Vi läste saga och låg sen kvar och såsade för att få L att coola ned och slockna. Frida suckade rätt snabbt:

- Men mamma, jag vill ju inte ligga här! Jag vill spela iPad och äta gooodis!
- Ja, men om du hjälper mig att få L att somna  så får du göra det medan hon sover.
- Okej!

Typ två minuter senare:

- Men ååååh, sover hon än eller?
- Nej, schhhh, ligg stilla och vila bara. Jag säger till.
- Men det här är ju tråååkigt.
- Ja men tänk, såhär är det varje dag för oss när vi ska natta dig.
- Ja OJ! Vad tråkigt.
- Fast det är ju mysigt också. Men kanske du ska börja träna på att somna själv nu då?
- Nej, ALDRIG! 

Hahaha, nänä. Taktiken lyckades dock bra och L snusade gott efter en stund.

Nu är det dags att hoppa i säng. Imorgon väntar först lek hela förmiddagen (för L sover över här) och sedan en eftermiddag hemma hos ena "lånekusinen". Kul!

/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0