Vi drog en repa hit och sen dit

Idag åkte vi till Sollefteå, och upplevde det overkliga i att inte känna igen sig på vägen dit, eftersom stora delar dragits på grund av Botniabanan. Den vägen som jag typ kunnat utantill! Jojo, bara att lära om. Plötsligt kände jag mig väldigt utsocknes, haha.

 

Hur som helst, målet var att besöka mammas grav och piffa den lite. Vi planterade en liten rosplanta, satte dit en vit ängel på pinne och lade vita stenar ovanpå jorden runt blommorna. Dessutom lade vi dit tre specialstenar med texterna "Älskade mamma", "Älskade mormor" och "Saknar dig". Stenar och änglar vissnar inte, så de passar bra på en grav som är så långt ifrån oss!
 
När detta var avklarat - och jag råkat spola heeeela mitt ena byxben fullständigt plaskblött när jag skulle fylla vattenkannan, smidighetsexpressen! - åkte vi till Nyland. Vi hälsade på hos U med familj. Frida och deras ett år yngre dotter lekte för fullt, vi pratade ikapp. Jättetrevlig kväll, tack!
 

Två söta prinsessor från ikväll! (Fotot är taget av och lånat från U)

 
Idag när vi åkte från Sollefteå och satt och pratade i bilen sa förresten Frida till mig:
- Mamma, varför sa du sådär?
- Vad då, menar du?
- Varför SA du SÅ?!
- Vilket då? Jag fattar inte?
- Men! Det där du sa, varför sa du det sådär? Du lät som A! (Min faster som bor i Kramfors)
- Haha, jaha! Men vet du, sådär är ju egentligen min dialekt, fast jag pratar inte lika mycket så när jag är i Gävle.
- Det låter ovant för mig. Du låter konstig då!
 
Se där, ja. Lagom till hemfärd är tydligen det rätta soundet på plats! Idag har jag till och med hört det själv och liksom fnissat inombords åt hur bekant och samtidigt ovant det låter.
 
Imorgon drar vi (via en avstickare för lunch i en väns stuga på Alnön) hem till pappan/sambon, radhuset, den egna sängen och den utslätade dialekten igen! 
 
/Jenny

Kommentarer
Postat av: Karin

Ja, det är svårt med blommor på gravar när man inte bor på orten där graven finns. Vi tog bort alla blommor på mina föräldrars grav i våras, sådde gräs och lade dit en stor sten, fint målad av en sundsvallskonstnär, i stället. Vi besökte din mammas grav också, som vanligt.

Svar: Smart lösning! Fint låter det också. Och tack för att du besöker mammas grav! Jag brukar inte stressa upp mig så mkt över att den inte planteras/vattnas så duktigt, för mamma var ju i samma sits med mormors och morfars grav och brukade inte känna sig pressad av det vad jag minns. Så jag tänker att hon inte skulle ta illa upp. ;-)
Jenny

2012-07-26 @ 10:47:58
URL: http://www.karinrolennordstrand.se

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0