En liten kirurgdate

Imorgon ska jag dra en repa till dagkirurgen i Sandviken. Jag ska bli sövd för första gången i mitt liv, för att de ska göra cellprov samt eventuellt nån typ av åtgärd så att jag slipper åka dit och bli sövd vartannat år av samma anledning...

(Orsaken är en låååång historia, men den någotsånär korta men begripliga versionen är följande: Jag opererades för cellförändringar på livmodertappen (var det väl?) 2008 och ska kollas extra ofta av den orsaken. Proverna hittills verkar ha varit sisådär... Jag fick plötsligt värsta störtblödningen innan påsk (läskigt var det!), och kollade såklart upp om gyn kunde lista ut varför. De hittade inget fel, men kunde inte göra något cellprov för att det inte gick att komma åt på grund av ärrvävnad efter operationen. Nähänä, men vid de två tidigare proven (varav det ena gjordes av samma gynekolog - man minns ifall den som ska fiffla där nere är en man som ser ut som en grekisk svartmuskig slaktare!) var det minsann ingen som hojtade till, inte! Men nu var det bara marsch pannkaka hem och vänta på kallelse för att åka och bli sövd minsann. Tydligen behövde undersökandet och åtgärdandet bli lite... obekvämt.)

Så alltså: imorgon ska jag tippas omkull och kollas upp. Jag är lite nervös för själva sövandet och hur jag ska må. (Cystan jag har på halsen fick ju tömmas men sitta kvar, just för att det är en onödig risk att sövas...) Men det är ju ingen livshotande operation precis, så det ska nog gå bra.

Det var väl rackarns vilka bestyr det här för med sig. Jag har inte tid med det här! Läsa en massa papper och fylla i ett långt frågeformulär. Duscha och tvätta petnoga med nåt desinficerande joxelimox både nu och imorrn. Inte använda nåt luktagott och inget smörjande. Ta bort omsorgsfullt målat nagellack på sommartårna. Byta till rena kläder, rena handdukar, och rena lakan i sängen! Äta frukost aptidigt och sedan bara dricka vatten och saft hel dagen (och antagligen bli gaaalet hungrig). Och mitt i allt; lämna Frida, fixa matsäck till hennes utflykt och försöka jobba hemma...

Jaha. Dags att styra upp det sista innan sängen väntar!

/Jenny


Kommentarer
Postat av: Marielle

Åh! Styrkekramar!
Visst är det väl så att när man har något att fundera över eller nåt viktigt man vill prioritera så både man vill släppa allt det vanliga för att energin inte räcker till och man riskerar att göra det på ett dåligt sätt (t ex har jag själv en tendens att fräsa runt omkring mig när det är många tankar som snurrar) SAMTIDIGT som det vanliga, vardagliga håller en borta från att grotta ner sig själv helt i oro och andra tankar?

2012-06-14 @ 01:59:41
Postat av: Jenny E

Marielle: Visst är det precis på pricken så! Bra beskrivet! Och jag tenderar också att fräsa en del när jag är stressad, främst hemma... Charmigt värre. ;-)

2012-06-14 @ 11:34:16
URL: http://Busblomma.blogg.se

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0