Projekt krånglig patient

Jag har haft ett litet projekt för mig idag.

Jag lånade en blodtrycksmätare igår kväll, en riktig kvalitetsmätare (enligt bl.a. sköterskan på BVC ska den vara mkt bra och tillförlitlig - jag frågade för de sålde den där nämligen). Nu har jag gjort en egen variant av 24-timmarsmätning med den (dvs mätt många ggr under ett dygn, förutom på natten då förstås...).

Vips har jag INTE högt blodtryck. Que?

Normala värden, möjligen liiiite högt undertryck ibland (om jag tolkar det rätt). Eh... Förvirrande. Jag ska ta och ringa farbror doktorn och ta ett litet snack, innan jag börjar med den däringa blodtryckmedicinen han skrivit ut.

Ja alltså, jag fick ett brev. Förra veckan? Eller kanske i slutet av veckan innan dess? Minns inte. Där stod i alla fall att jag har ett gränsvärde-blodtryck, och att har föreslår en tablett mot detta och ny provtagning om en månad. Men si jag är inte förtjust i att bara käka medicin utan att vara säker på att jag måste, så jag har väntat lite och frågat runt. Nu skulle jag vl ändå börja tänkte jag - men så när jag testat med den andra mätare blir jag osäker. Så med risk för att vara en dryg och krånglig patient, ska jag ringa och höra mig för först.

I brevet från läkaren stod också att att ett par levervärden (inte den alkoholrelaterade, det skulle förvåna mig storligen) var lätt förhöjda. Vad detta beror på eller vad som ev. ska göras, förtäljer inte historien ännu.

Jag tycker det är lite märkligt att inte få några pekpinnar i stil med "Du är ju rätt överviktig och tränar kanske typ inget och stressar kanske lite mycket? Ta och skärp dig!". Men visst - det kan jag ju räkna ut själv. Så operation skärpning inledes oavsett - om än i lagom skala. Stegvis. Hållbart läge, tack.

Natti natti!

/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0