Ny vecka igen dårå

Tiden springer iväg! Tre dagar utan ett livstecken här, och jag hann knappt märka det. Istället här jag jobbat en massa, haft myslördag med Frida och en kompis till henne där det ingick sushilunch och lördagsgodisshopping, staplat en massa ved i Ockelbo medan jag småpratade med fina vänner, och petat i mig alvedon mot huvudvärk medan jag väntat på att en lurande förkylning ska bryta ut (men det har den inte gjort).
 
Och så har jag njutit av hällakakor med getmese. Jag köpte ett par burkar på Bondens marknad härom helgen, och de tar slut alldeles för fort! Jag tycker det är så galet gott. Dessutom får det mig att tänka på min mormor.
 
Det var hos mormor jag åt getmese, när jag var liten. Hon rörde ut den med grädde, för då blev den lite extra mild, ljusbrun, mjuk, krämig och räckte längre. Och när jag minns mackorna, minns jag köket. Doften. Tapeten med 50-talsmönster. Kökssoffan där morfar alltid satt, drack sitt kaffe på fat och stoppade sin pipa. Jag minns den breda marmor-fönsterbrädan där taxen Tobbe låg på en filt och slickade på köksfönsterrutan, hade koll på alla som kom och gick och gnydde efter passerande löptikar. Skafferiet, som var djupt och svalt och innehöll en massa ovanligheter som vi inte hade hemma. Jag minns skrymslet under köksbänken där hundskålarna stod, i vilka mormor lade ned hårdbrödmackor delade i lagom stora mumsbitar med smöret nedåt - för så skulle det vara.
 
Oj. Allt detta på grund av en getmesemacka!
Sa jag att jag lätt associerar saker med folk och platser?
 
/Jenny

Kommentarer

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0