Ett nytt tillskott

Idag har vi bara skrotat hemma. Frida är lite snuvig och klagade på en smula halsont igår innan nattning, så det fick bli en krya-dag i allsköns ro. Film, sol, slöande och plock. Jag hade tänkt sola på baksidan, men det blev bara korta studer för det var så sjuuukt varmt.
 
Jag har istället hängt några timmar i trädgården, nu igen. Rensat i rabatterna, vattnat och klippt bort en massa döda fula kvistar från ett träd i tomtens nedre hörn. Det kändes liksom bättre och mer uthärdligt att bli toksvettig av jobb än ligga-platt-på-rygg.
 
Jag har också satt ned ett par tussar med Myskmadra idag, som jag fick skott av från min kollega E när vi stannade till där och hejade igår kväll på väg hem från stranden. Jag hade tänkt att de skulle bli marktäckare kring några rosor och vid vår klematis, men nu läste jag på om den och blev lite orolig över att det står att rotmattan kan bli väldigt tät och ta över med tiden. Dessutom trivs de bäst i skugga, så jag ska flytta dem till att fylla ut ett tomt skuggigt hörn i slutet av rabatten istället tror jag. Less invasiv
 
Jag förvånas oupphörligen över att jag går där (typ varje eller varannan dag!) nu och plockar bort yttepyttesmå ogräs som vågat sig upp. Jag vattnar, funderar över justeringar av ett och annat, plockar bort utblommade blommor och vissna blad. Jag gläds alldeles fånigt mycket åt att se nya blad, knoppar och skott på sådant jag satt ned - "yey, den har tagit sig!" tänker jag då och känner mig nöjd. Mycket märkligt. Jag antar att det är nyhetens behag. Eller ska jag vara sådan här nu? På riktigt? Weird.
 
På kvällen var temperaturen behagligt mild och luften mjuk, så då låg jag och Frida på altanen nedhasade i saccosäcken under en filt och spelade spel på iPaden tillsammans. Mysig stund! (Sambon var tyvärr på taxijobb, annars hade vi klämt ihop oss alla tre.) Sedan hade vi filmtajm och såg Modig medan vi käkade sen middag.
 
/Jenny

Kommentarer
Postat av: Anna-Karin

Hihi... Du har blivit trädlagårdsbiten! Ordentligt verkar det som... ;)
Kram

Svar: A-K: Ja rackarns det verkar inte bättre! ;-) Får se om jag kan återgå till ett mer tillbakalutad hållning gentemot trädgården, eller om det är kört nu. I så fall måste jag göra om allt igen fast med lite mer finess den här gången, haha!
Jenny

2013-08-04 @ 09:01:19
URL: http://www.landetkrokus.se

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0