Vårväder och hundvaktshäng

Vädret svajar lite hit och dit, värmen kommer och går. Till och från har det varit riktigt varmt, varvat med svalare perioder. Men jag känner av pollenallergin så nog är våren här, hehe. Jag fick feeling och köpte lite vårblommor på Hedvigs i fredags, blev fint på bron!
 
Taklök och pärlhyacint i en hög kruka. Det höga som fortsätter "ur bild" är vide!
 
Det blev en liten plantering med en orkidé till köksbordet också. Och så kunde
jag inte motstå att köpa några lösa ranunkler att sätta i en vas, jag älskar dem!
 
I helgen var vi hundvakt till min kompis Ms goa lilla border terrier D igen. Hon är så himla lättsam att ha att göra med, inga problem att ha hand om alls. Nu har till och med Frida börjat tycka det är roligt (från att tidigare varit lite "syskonsotis" när D varit hos oss).
 
I lördags hade vi ett galet tight schema - eller snarare, Frida hade ett tight schema. Det var först dansträning, sedan vroom vroom till Sandviken för att gå på musikal (Trollkarlen från Oz, med bland annat Tobbe trollkarl och Markoolio i rollerna), för att efteråt vroom vroom åka snabbt tillbaka, peta i snabbt käk (korv med bröd körde vi därför som lördagsmiddag, no glamour om man säger så), och hinna i alla fall drygt halva diskot (första föräldrafria - stort, det gick inte att avstå!) på Uddans på kvällen. Puh!
 
För ovanlighets högg sambon på att ta det kulturella spåret, så han och Frida fick välbehövlig tid ihop. På löpet fick han ju då liksom hela schemat, och jag fick hundvaktartjänsten med långpromenad istället. Det var en alldeles ljuvligt varm och solig vårdag, så det blev ett helt okej skiftbyte! Hundmys, lugnt tempo, friskluft och mycket vardagsmotion, det kunde jag behöva.
 
Första pausen under vår kringelikrokprommis, i solen vid vattnet. Har haft det sämre.
 
Två kompisar ligger på en bänk och myser. Öm fot mår bra av pauser och livsnjuteri.
 

Dörr från förr...
 
När vi kom hem blev det en stunds solstol och bulle, det var jag värd efter två och en halv timmes promenad (inklusive njutpauser). Sedan tog jag mig an krattning av fjolårslöv ur rabatten och bortklippning av lite gammalt rassel, det blev flera timmar i trädgården och kväll innan jag var klar. Hunden spanade in omgivningarna och hade massor att hålla koll på under tiden. Gött liv!
 
 
Våra helger går väldigt fort, swish swish bara. Fridas dans på lördagar och gympa på söndagar, båda mitt på dagen, låser upp rätt mycket och gör det svårt att vara spontan och att hinna annat. Det är ju så mycket man borde, vill och ska på de korta helgtimmarna! Men men... just nu är det så. Lite lyckas vi ju klämma in i alla fall.
 
Igår slutade jag tidigare och var iväg med bilen för däckbyte. Nu är sommarsulorna på! Efteråt åkte jag och Frida och tog påfyllnadsdosen av TBE-vaccin, i en sådan där buss som dyker upp. Frida grät först och gastade på rätt bra, jag var glad att det inte stod några fler barn i kön... Men till sist gav hon med sig och tog sprutan frivilligt - skönt att jag slapp tjurhålla henne.
 
Efteråt hade vi plötsligt nån eftermiddagstimme över, så jag ringde till C som bor i närheten och är mammaledig för att kolla läget. Vips drog vi på spontant raketbesök hos henne och lille N - trevligt! Även om det inte blir så lång stund, så hinner man snacka ikapp lite i alla fall.
 
Frida och söte N - plötsligt ser Frida väldigt stor ut. Lillgumman, vad fort tiden går!

Efteråt gjorde vi några ärenden, bland annat på Apoteket. Vi hoppade ur bilen, knallade in på Apoteket, jag vänder mig om och kikar på Frida - och då ser hon helt oväntat ut såhär:
 
 
Haha! Gullunge! Alltså ibland påminner den här ungen alldeles fasligt om sin morfar. ♥ Förtjusningen i att spexa och spöka ut sig finns där, helt klart.
 
Nu är det natti natti. Jag har varit sååå seg varenda morgon den här veckan. Det är väl den där rackarns sommartidstimmen som spökar, eftersom kroppen väl tror att jag försöker jaga upp den en hel timme tidigare än den är van. Sånt gillas inte av min morgontrötta lekamen, haha!
 
/Jenny

Kommentarer
Postat av: Madde

Vilka fantastiska bilder Jenny! Det såg verkligen helhärligt ut :) själv gick jag fram och tillbaka med Seth i vagnen, upp o ner mellan hus o garage (är i stugan) och så fort prinsen somnade bar det iväg till den soliga bryggan o altanen, he he.. chips, bulle o en kaffe väntade haha! Jag hade långt ifrån förtjänat det ;) Har känt mig så trött på slutet, tror att alla vakennätter börjar ta ut sin rätt nu...känns som om jag vill komma ut ur dimman på något sätt nu :) :P

Härligt med trädgårdsarbete oxå! Heja dig som inspirerar till mer energi...behövdes - TACK!


Svar: Klart vakennätterna tar ut sin rätt, du har ju faktiskt alldeles nyss blivit mamma igen och har all rätt att ta det piano. Och den lilla förargliga sommartidstimmen tycker jag spökar på mornarna, hua. Kram!
Jenny

2014-04-03 @ 05:52:51
URL: http://gyllner.net

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0