Del 12: Berätta om någon som du saknar

(Här kommer mera berättarkalender. Glöm inte att du som läser kan skriva din kortversion av samma ämne i kommentarerna. Det är så kul när/om nån orkar!) 

Det här ämnet är ju nästan outtömligt. Hur ska man kunna begränsa sig!

Jag saknar en älskad farmor. Min haltande farmor med käpp, som ändå nådde ned att torka golvet med raka ben. Som bakade plättbakelser och spritsar. Som löste korsord och löste melodikrysset och hade förkläde nästan jämt. Som var med i husmodersföreningen och som alltid fanns där för andra. Som hade tid att lyssna på en babblande lilltjej och hade värdens gosigaste famn.

Jag saknar en älskad farfar. Min farfar som älskade ängsblommor och var en hejare på munspel. Som tog promenader med min fasters katt upp till skogen och spelade på tipset varje vecka. Som kunde prata engelska på slang, för att han bott 10 år i Amerikat minsann. Som hörde dåligt och hann bli nästan blind, men ändå gav komplimanger när jag klippt mig.

Jag saknar min mormor, som dog så tidigt att jag inte hann med att få vuxenminnen. Som bredde hårdbrödsmackor till hunden, delade dem i lagom bitar och lade i skålen med smöret vänt nedåt. Som alltid såg till att det fanns långfil och puffat ris när jag kom. Som lärde mig älska getmese, utrörd med lite grädde så den blev mild och lättbredd.

Jag saknar min morfar, som alltid hade taxen Tobbe vid sin sida. Som jag gick långa promenader med, där vi tog vattenpauser för hund och barn på kyrkogården. Som rökte pipa och pratade mycket men väääldigt långsamt. Som tävlat i skidåkning och gillade att skrota runt i skogen. Som var allergisk mot tvål och alltid nös tjugo gånger när han tvättat ansikte och hals och sina stora rörmokarhänder.

Okej, nu svävade jag ut lite. Och fler skulle jag kunna nämna.

Jag saknar en massa personer som fortfarande finns i livet, också! Jag saknar min bror, som jag hälsar på så sällan att jag skäms. Jag saknar min pappa, som jag träffar för sällan. Jag saknar min morbror K-E och mina kusiner som jag haft så många somrar med, men nu tickar tiden lite för långt mellan att vi ses. Jag saknar min vän W och min vän M som båda bor i Stockholm, men som jag helst skulle vilja bo granne med och hänga hos och prata med varje dag. Jag saknar min vän M som bor i Ockelbo - det är långt nog för att dagarna och veckorna ska gå för fort mellan varven.

Men mest såklart, mest av allt saknar jag min älskade mamma. Mamma bibliotekarien, som nog gick alla hantverkskurser som finns på olika studieförbund. Kulturtanten som dansade folkdans och gick på färganalys. Som gillade konst och gärna strövade i skogen och plockade svamp. Som färgade garn, sydde examenskjolar, vävde mattor och stickade medan hon såg på TV. 

Det är alldeles förbaskat onödigt tidigt att dö när man är 50 år. Och det är alldeles för snart att förlora sin mamma när man är 23 år. Vi var ju så långt, så långt ifrån klara. Jag var vuxen, men ändå så liten. Jag hade så många pusselbitar kvar.

Hela tiden uppstår det nya sätt att sakna mamma. Nya tillfällen när jag så innerligt önskar att hon fått vara med! Stunder när jag önskar att hon fanns där. Timmar när jag verkligen skulle ha behövt henne. Dagar när jag undrar hur allt varit om hon aldrig blivit sjuk.

Det är inte så svårt längre, att vara utan henne. Det är länge sedan det blev en del av verkligheten. Men jag önskar verkligen att jag slapp! Och framför allt så önskar jag att Frida hade fått ha världens pysselmormor i sitt liv. Mamma längtade så efter att få bli mormor och det känns ledsamt att hon missade den ingrediensen i livet. Men vi pratar om henne och hon finns med på sitt vis i Fridas liv. Så får det vara.

Här har jag skrivit mer om mamma, förr:
http://busblomma.blogg.se/2011/august/slapper-en-svavande-tanke.html
http://busblomma.blogg.se/2011/march/nostalgitripp.html
http://busblomma.blogg.se/2010/august/om-att-ha-en-slags-skatt.html

Nu ska jag torka längtanstårarna och sova med kärlek i hjärtat!

/Jenny

Kommentarer
Postat av: Eva

Fina du.

Som jag känner med dig, speciellt i din text om mamma.

Jag blir berörd.

Kram och ljus.

2011-12-13 @ 10:47:02
URL: http://trollrike.blogspot.com
Postat av: Jenny E

Eva: Tack snälla du. Kram och ljus till dig med!

2011-12-13 @ 16:00:18
URL: http://busblomma.blogg.se/
Postat av: Marielle

Jag ligger lite efter märker jag, men jag ska jobba ikapp - det var roligt det här :-)

2011-12-13 @ 16:12:04
Postat av: Jenny E

Marielle: Inga måsten. Hoppa på där du känner för och hinner, vettja. =)

2011-12-13 @ 22:51:45
URL: http://busblomma.blogg.se/
Postat av: Eva

Någon som jag saknar ...

Min mamma nr 2 saknar jag ibland. Inte hela tiden och inte hela hon, men den del av henne som var snäll, gullig och glad. Den kom fram ibland. Tiden innan jul saknar jag henne, nu, den här tiden på året. Jag saknar henne när jag öppnar burken med rödkål och jag saknar henne när jag lyssnar på vissa julsånger. Typ så.

Min farmor Signe saknar jag ofta. Min kärleksfulla, glada farmor som bjöd på saft och bullar och som hade en skokartong som jag hade mina klippdockor i, klippdockor som fanns i farmors veckotidningar. Idun veckojournalen och Allers och Hemmets Veckotidning. Farmor var aldrig arg. Aldrig.

Min pappa saknar jag, som dog när jag var 3 månader.

Jag saknar att jag aldrig fick lära känna honom. Att jag inte har några minnen av honom.

Fast han är med mig, det vet jag.

jag saknar levande personer också.

PO som jag jobbade med, men som jag inte har kontakt med mera. jag saknar hans humor och våra samtal som ibland var flera gånger i veckan, ibland flera gånger om dan.

Jag saknar Lars som jag växte upp med på somrarna och som det bara rann ut i sanden med...

Jag saknar moster Eivor och Moster Sonia som kunde berätta om min mamma nr 1.

Min mamma nr 1 saknar jag inte.

Jag har inga varma minnen från henne. Hon var inte elak, vad jag minns, men hon var inte en mamma heller.

Hon var mest på arslet. Icke-närvarande.

Men jag känner ingen bitterhet, bara accepterande.

Hon hade inte valt att bli alkis och dö i skrumplever.

På slutet av femtiotalet fanns inte samma möjligheter i Sverige, som det gör i dag, att välja nykterheten.

Ingen har ansvar för sjukdomen alkoholism, men varje alkoholist har ansvar för sitt tillfrisknande.

Hon hade inte tolvstegsprogrammet.

Oj va långt jag skriver ...

Men sen saknar jag nog ingen mer.

Jo. Den man jag var gift med, och den jag var då, när det var som bäst, och den han var då, när det var som bäst.

Så.

2011-12-14 @ 00:51:12
URL: http://trollrike.blogspot.com
Postat av: Jenny E

Eva: Tack för ditt bidrag! Du har varit med om så mycket i ditt liv.

2011-12-14 @ 01:06:47
URL: http://busblomma.blogg.se/

Skriv en kommentar eller hälsning här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0